Abstract
After their control of Iraq, the Ottomans sough to open schools as one the ways to achieve their goal .T he rulers and the rich families ,due to their love of religion, competed and to encourage . learning and building schools in their cities including Mosul ,when religious school received the attention of the rulers during the Galilee rule and it was only an extension of the Arab schools in the Islamic eras, which had an active role in serving the Arabic language and the Arabic Islamic heritage by preserving the community with what it needed from scholars and eminent sheiks who had great role in educating the children of Mosuli community.
Keywords
educating
Galilee rule
Islamic heritage
Ottomans
schools
Abstract
سعى العثمانيون بعد سيطرتهم على العراق على نشر المذهب الحنفي واتخذوا من فتح المدارس إحدى السبل لتحقيق غايتهم فقد تنافس الولاة وأبناء الأسر الثرية بدافع الإخلاص للدين و الوجاهة على تشجيع العلم وبناء المدارس في المدن التابعة لحكمها، ومنها الموصل إذ حظيت المدارس الدينية خلال الحكم الجليلي باهتمام الولاة ولم تكن سوى امتدادا للمدارس العربية في العصور الإسلامية، التي كان لها دور فاعل في خدمة اللغة العربية والتراث العربي الإسلامي في خلال المحافظة عليهما في فترة ساد ها الجهل والتخلف ، فضلا عن تزويد المجتمع بما يحتاجه من علماء وشيوخ أجلاء كان لهم دور كبير في تعليم أبناء المجتمع الموصلي.
Keywords
مدارس، الحكم الجليلي، ولاة الموصل، العثمانيون.