Abstract
The current research aims to determine the quality standards for the competencies of teachers of outstanding students. The importance of research in the application of quality in education is through the attempt to use studies and research on the development of education and methods and means to achieve the highest performance and effectiveness.
The problem was formulated to investigate the following:
The research problem was formulated by :
What are the total quality standards in the competencies of the teachers of the outstanding students in high school in Iraq?
The objectives of the research were as follows:
1- Defining quality standards for the competencies of teachers of outstanding students.
2- To recognize the strength of the exercise of competencies by the managers of outstanding students.
The importance of research in:
Teaching competencies are a standard for total quality in public education in Iraq.
Research contributes to improving the level of outstanding students and benefiting from their mental abilities.
The hypotheses were:
There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the implementation of the total quality standards for teachers of outstanding students according to the variable sex (male - female).
There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the implementation of the total quality standards for teachers of outstanding students according to the variable years of service (less than 10 years - 10 and more than 10 years).
The main conclusions were:
1- The results showed that there is a set of competencies that must be met by the teachers of the outstanding students in order to achieve the effective teaching requirements and application the total quality.
The main recommendations were:
The teachers of the outstanding students need a training program in the light of the total quality standards and this is shown through the results obtained by the research after the implementation of the total quality standards.
The problem was formulated to investigate the following:
The research problem was formulated by :
What are the total quality standards in the competencies of the teachers of the outstanding students in high school in Iraq?
The objectives of the research were as follows:
1- Defining quality standards for the competencies of teachers of outstanding students.
2- To recognize the strength of the exercise of competencies by the managers of outstanding students.
The importance of research in:
Teaching competencies are a standard for total quality in public education in Iraq.
Research contributes to improving the level of outstanding students and benefiting from their mental abilities.
The hypotheses were:
There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the implementation of the total quality standards for teachers of outstanding students according to the variable sex (male - female).
There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the implementation of the total quality standards for teachers of outstanding students according to the variable years of service (less than 10 years - 10 and more than 10 years).
The main conclusions were:
1- The results showed that there is a set of competencies that must be met by the teachers of the outstanding students in order to achieve the effective teaching requirements and application the total quality.
The main recommendations were:
The teachers of the outstanding students need a training program in the light of the total quality standards and this is shown through the results obtained by the research after the implementation of the total quality standards.
Abstract
يهدف البحث الحالي الى تحديد معايير الجودة لكفايات مدرسي الطلبة المتفوقين وتكمن اهمية البحث في تطبيق الجودة فى التعليم يكون من خلال محاولة الاستعانة بالدراسات والأبحاث المعنية بتطوير التعليم وأساليبه ووسائله وصولاً إلى أعلى درجات الأداء والفاعلية.
وتم صياغة المشكلة للبحث بالآتي:
ماهو دور معايير الجودة الشاملة في كفايات مدرسي الطلبة المتفوقين في ثانويات المتفوقين في العراق؟
تمثلت أهداف البحث في الآتي:
1- ماهي معايير الجودة في كفايات مدرسي الطلبة المتفوقين.
2- التعرف على قوة ممارسة الكفايات من قبل مديري الطلبة المتفوقين.
تمثلت أهمية البحث في:
كون الكفايات التدريسية معيار للجودة الشاملة في التعليم العام في العراق.
يسهم البحث في تحسين مستوى الطلبة المتفوقين والاستفادة من قدراتهم العقلية.
تمثلت فرضيات البحث في:
1- ليس هنالك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في تطبيق معايير الجودة الشاملة لمدرسي الطلبة المتفوقين على وفق متغير الجنس (ذكور – إناث).
- ليس هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في تطبيق معايير الجودة الشاملة لمدرسي الطلبة المتفوقين على وفق متغير سنوات الخدمة (أقل من 10 سنوات – 10 وأكثر من 10 سنوات).
كانت أبرز الاستنتاجات هي:
1- أظهرت النتائج أن هناك مجموعة من الكفايات الواجب توافرها في معلمي الطلبة المتفوقين لكي يتمكن من تحقيق مستلزمات التدريس الفعال وتطبيق الجودة الشاملة.
وكانت أبرز التوصيات:
إن مدرسي الطلبة المتفوقين بحاجة إلى برنامج تدريبي في ضوء معايير الجودة الشاملة ويظهر ذلك من خلال النتائج التي حصل عليها البحث بعد تطبيق مقياس معايير الجودة الشاملة .
واستعملت الباحثة الوسائل الاحصائية الأتية :
الاختبار التائي لعينتين مستقلتين لمعرفة الفروق وتمييز الفقرات ومعامل ارتباط بيرسون لمعرفة علاقة الفقرة بالدرجة الكلية والثبات ومعادلة الفاكرونباخ والوسط الحسابي والانحراف المعياري وبرنامج spss
وتم صياغة المشكلة للبحث بالآتي:
ماهو دور معايير الجودة الشاملة في كفايات مدرسي الطلبة المتفوقين في ثانويات المتفوقين في العراق؟
تمثلت أهداف البحث في الآتي:
1- ماهي معايير الجودة في كفايات مدرسي الطلبة المتفوقين.
2- التعرف على قوة ممارسة الكفايات من قبل مديري الطلبة المتفوقين.
تمثلت أهمية البحث في:
كون الكفايات التدريسية معيار للجودة الشاملة في التعليم العام في العراق.
يسهم البحث في تحسين مستوى الطلبة المتفوقين والاستفادة من قدراتهم العقلية.
تمثلت فرضيات البحث في:
1- ليس هنالك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في تطبيق معايير الجودة الشاملة لمدرسي الطلبة المتفوقين على وفق متغير الجنس (ذكور – إناث).
- ليس هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في تطبيق معايير الجودة الشاملة لمدرسي الطلبة المتفوقين على وفق متغير سنوات الخدمة (أقل من 10 سنوات – 10 وأكثر من 10 سنوات).
كانت أبرز الاستنتاجات هي:
1- أظهرت النتائج أن هناك مجموعة من الكفايات الواجب توافرها في معلمي الطلبة المتفوقين لكي يتمكن من تحقيق مستلزمات التدريس الفعال وتطبيق الجودة الشاملة.
وكانت أبرز التوصيات:
إن مدرسي الطلبة المتفوقين بحاجة إلى برنامج تدريبي في ضوء معايير الجودة الشاملة ويظهر ذلك من خلال النتائج التي حصل عليها البحث بعد تطبيق مقياس معايير الجودة الشاملة .
واستعملت الباحثة الوسائل الاحصائية الأتية :
الاختبار التائي لعينتين مستقلتين لمعرفة الفروق وتمييز الفقرات ومعامل ارتباط بيرسون لمعرفة علاقة الفقرة بالدرجة الكلية والثبات ومعادلة الفاكرونباخ والوسط الحسابي والانحراف المعياري وبرنامج spss