Abstract
In view of the development that sports has achieved in all its fields, especially the field of sports training according to the use of the training method according to the use of small games for perceptual-motor training, the study included the effect of a training curriculum according to the use of some small games in developing the perceptual-motor abilities of middle school students from the sample. The first and third Rusafa, as the study included the effect of small games for a sample of the first and third Rusafa students, consisting of (60) students, distributed (30) students to the First Rusafa Directorate and (30) students to the Third Rusafa, as they were chosen for the purpose of distributing the sensory-motor perception scale to the two samples, and thus The research concluded that the method of small games in teaching plans in physical education helped to develop the sensory-motor abilities of middle school students, which included a training curriculum according to the game organization plan and teaching plans, as well as motor experiences for the sensory-motor abilities of the experimental group of sample members. As for the recommendations, adopting the plans Teaching to be consistent with the development taking place according to the kinesthetic perception capabilities of the students between Rusatain, and also providing teaching tools and devices to be consistent with the development taking place, as what happened in the kinesthetic perception of the research variables for the experimental group in the post-test according to the data requirements of the research under study from the sample members. Keywords: small games - sensory-motor perception abilitie.
Keywords
small games - capability of cognitive sense
Abstract
انظراً لما وصلت إليه الرياضة من تطور في كافة مجالاتها وخاصة مجال التدريب الرياضي وفق استخدام اسلوب التدريب وفق استخدام الألعاب الصغيرة لتدريبات الإدراك الحسي حركي، إذ تضمنت الدراسة ما أثر منهج تدريبي وفق استخدام بعض الألعاب الصغيرة في تطوير قدرات الإدراك الحس حركي لطلاب المتوسطة من افراد العينة الرصافتين الأولى والثالثة، إذ تضمنت الدراسة أثر الألعاب الصغيرة لعينة من طلاب الرصافة الأولى والثالثة قوامها (60) طالب توزعوا (30) طالباً لمديرية الرصافة الأولى و(30) طالباً الرصافة الثالثة، حيث تم اختيارهم لغرض توزيع مقياس الإدراك الحس حركي على العينتين، وبذلك أستنتج البحث أن اسلوب الألعاب الصغيرة في خطط التدريس في التربية البدنية ساعد على تطوير قدرات الإدراك الحس- حركي لطلاب المرحلة المتوسطة والتي تضمنت منهج تدريبي وفق خطة تنظيم الألعاب والخطط التدريسية فضلاً عن خبرات حركية للقدرات الحس حركية للمجموعة التجريبية من أفراد العينة، أما التوصيات اعتماد الخطط التدريسية لتنسجم مع التطور الحاصل وفق قدرات الإدراك الحس حركي للطلاب بين الرصافتين، وأيضاً توفير الأدوات والأجهزة التدريسية لتنسجم مع التطور الحاصل، حيث ما حصل من تطور للإدراك الحس حركي لمتغيرات البحث للمجموعة التجريبية في الاختبار البعدي وفق المعطيات لمتطلبات البحث قيد الدراسة من أفراد العينة.
Keywords
الالعاب الصغيرة
قدرات الإدراك الحس حركي