Abstract
This research aims to discover the impact between Demarketing, reducing consumer addiction, and shifting towards the green consumer. This research highlights the use of Demarketing in reducing consumer addiction and spreading awareness of the necessity of reducing wrong behaviors, including addiction to consuming harmful products and shifting towards the green consumer and healthy products and environmentally friendly. This research adopted the descriptive analytical approach. A simple random consisting of (409) individuals who consumed soft drinks was selected. An electronic questionnaire was used to collect data. The program SPSS V.26 and Smart PLS4 were used to analyze the data and test the hypotheses. The results of this research were obtained, there is a positive moral effect of using Demarketing in reducing consumer addiction by centering the green consumer. This research recommends the need to intensify marketing efforts in using Demarketing techniques to educate consumers and create sufficient awareness among them to reduce wrong behaviors and addiction to harmful, unhealthy products and shift towards green consumption and preserve Health and environment: Achieving sustainability goals.
Keywords
Demarketing; Reverse Marketing; Consumer Addiction; Green Consumer.
Abstract
يهدف البحث الحالي إلى اكتشاف طبيعة العلاقة بين التسويق العكسي والحد من الادمان الاستهلاكي والتحول نحو المستهلك الأخضر، يسلط البحث الضوء على استخدام التسويق العكسي في الحد من الادمان الاستهلاكي ونشر الوعي بضرورة الحد من السلوكيات الخاطئة ومنها الادمان على استهلاك المنتجات المضرة والتحول نحو المستهلك الأخضر والمنتجات الصحية والصديقة للبيئة. اعتمد البحث الحالي المنهج التحليلي الوصفي وقد اختيرت عينة عشوائية بسيطة مؤلفة من (409) فرد من مستهلكي المشروبات الغازية، تم استخدام الاستبيان الالكتروني في جمع البيانات واستخدم برنامج SPSS V.26 وSmart PLS4 لتحليل البيانات واختبار الفرضيات وقد توصل نتائج البحث إلى وجود تأثير معنوي ايجابي للاستخدام التسويق العكسي في الحد من الادمان الاستهلاكي بتوسيط المستهلك الأخضر، ويوصي البحث بضرورة تكثيف جهود التسويق في استخدام تقنيات التسويق العكسي لتثقيف المستهلكين وخلق وعي كاف لديهم للحد من السلوكيات الخاطئة والادمان على المنتجات المضرة غير الصحية والتحول نحو الاستهلاك الأخضر والحفاظ على الصحة والبيئة لتحقيق أهداف الاستدامة.
Keywords
التسويق العكسي؛ التسويق المضاد؛ الادمان الاستهلاكي؛ المستهلك الأخضر.