Abstract
Sheikh Hanafi was born in one of the popular shops of Baghdad with interlocking social
relations, and had a profound impact this camp where his talents in the first Venco loving to
Mahalah and Baghdad and was born with this development since his days looked forward to
the folklore and folk. In the middle of his youth, including authoring loves the heritage of folk
legacies began in motion, from Baghdad, books, articles, research has brought him wide
acclaim were not possible without the seriousness and diligence, independence and selfAsamath that mushroom on them
The trip was one of his tools in the scientific fame has gone to many Eastern and Asian
countries and visited religious and literary institutes and delivered the lectures and increased
the seconded to teach Arabic language schools in China and in the meantime, to learn
Chinese, we mean that the impact of the Hanafi was not limited in their homeland, but also
extended to where he was deported and it established a milestone or diligent in spreading his
knowledge
Hanafi did not seek in this long march towards hoarding money or the pursuit of self-merit
but his goal was essential is saying the right and the statement of facts in the vague issues in
literature, religion and society has succeeded in all that
Finally, the Hanafi was a model of the mind of all Iraqis Iraqi meanings open to different
perspectives he had any knowledge about his research and a disciplined awareness outside the narrow boundaries of nationalism or hateful sectarian, tribal and all that violates Iraqi general
nature of the tolerant and kind
In this Hanafi he gave a lesson in humanity in the movement of his life from childhood to the
last moment of his life. His message was so clear-cut in all his manifold in science and
knowledge as a man of religion and a poet, writer and preacher, critic, social reformer and
breeders objective
relations, and had a profound impact this camp where his talents in the first Venco loving to
Mahalah and Baghdad and was born with this development since his days looked forward to
the folklore and folk. In the middle of his youth, including authoring loves the heritage of folk
legacies began in motion, from Baghdad, books, articles, research has brought him wide
acclaim were not possible without the seriousness and diligence, independence and selfAsamath that mushroom on them
The trip was one of his tools in the scientific fame has gone to many Eastern and Asian
countries and visited religious and literary institutes and delivered the lectures and increased
the seconded to teach Arabic language schools in China and in the meantime, to learn
Chinese, we mean that the impact of the Hanafi was not limited in their homeland, but also
extended to where he was deported and it established a milestone or diligent in spreading his
knowledge
Hanafi did not seek in this long march towards hoarding money or the pursuit of self-merit
but his goal was essential is saying the right and the statement of facts in the vague issues in
literature, religion and society has succeeded in all that
Finally, the Hanafi was a model of the mind of all Iraqis Iraqi meanings open to different
perspectives he had any knowledge about his research and a disciplined awareness outside the narrow boundaries of nationalism or hateful sectarian, tribal and all that violates Iraqi general
nature of the tolerant and kind
In this Hanafi he gave a lesson in humanity in the movement of his life from childhood to the
last moment of his life. His message was so clear-cut in all his manifold in science and
knowledge as a man of religion and a poet, writer and preacher, critic, social reformer and
breeders objective
Abstract
ولد الشيخ الحنفي في احدى محلات بغداد الشعبية ذات العلاقات الاجتماعية المتشابكة ، وكان لهذه المحلة تأثير عميق فيه وفي مواهبه الأولى فنشا محبا لمحلته ولبغداد وولد مع هذا النشوء ومنذ أيامه تطلعه نحو التراث الشعبي والفلكلوري . وفي أواسط شبابه بدأ التأليف بما يهوى من تراث الموروثات الشعبية فألف عن بغداد كتبا ومقالات وأبحاثا جلبت إليه شهرة واسعة لم تكن لتتحقق لولا جديته واجتهاده واستقلاله الذاتي وعصاميته التي فطر عليها .
وكانت الرحلة احدى أدواته في الشهرة العلمية فقد رحل إلى بلدان شرقية واسيوية كثيرة وزار معاهدها الدينية والأدبية وألقى فيها محاضرات وزاد في ذلك انتدابه لتدريسه اللغة العربية بمدارس الصين وفي أثناء ذلك تعلم الصينية ونعني بذلك ان تأثير الحنفي لم يكن مقتصرا داخل وطنه بل تعداه الى حيث رحل وأقام معلما او مجتهدا في نشر علمه .
لم يسع الحنفي في مسيرته الطويلة هذه نحو اختزان الأموال أو السعي نحو وجاهه ذاتية إنما كان هدفه الجوهري هو قوله الحق وبيان الحقائق في القضايا المبهمة في الأدب والدين والمجتمع وقد نجح في كل ذلك .
وأخيرا فان الحنفي كان نموذجا لعقل عراقي بكل معاني العراقية المفتوحة على مختلف الأفاق أي انه اصدر أبحاثه ومعارفه عن وعي منضبط خارج حدود القومية الضيقة أو الطائفية البغيضة والعشائرية وكل ما يخالف الطبيعة العراقية العامة السمحة والطيبة .
وبهذا فقد اعطي الحنفي درسا في الإنسانية في حركة حياته منذ نعومة أظفاره الى اخر لحظة في حياته . لذا كانت رسالته واضحة المعالم في كل مساعيه المتشعبة في العلم والمعرفة كرجل دين وشاعر وأديب وواعظ وناقد ومصلح اجتماعي ومربي موسوعي.
وكانت الرحلة احدى أدواته في الشهرة العلمية فقد رحل إلى بلدان شرقية واسيوية كثيرة وزار معاهدها الدينية والأدبية وألقى فيها محاضرات وزاد في ذلك انتدابه لتدريسه اللغة العربية بمدارس الصين وفي أثناء ذلك تعلم الصينية ونعني بذلك ان تأثير الحنفي لم يكن مقتصرا داخل وطنه بل تعداه الى حيث رحل وأقام معلما او مجتهدا في نشر علمه .
لم يسع الحنفي في مسيرته الطويلة هذه نحو اختزان الأموال أو السعي نحو وجاهه ذاتية إنما كان هدفه الجوهري هو قوله الحق وبيان الحقائق في القضايا المبهمة في الأدب والدين والمجتمع وقد نجح في كل ذلك .
وأخيرا فان الحنفي كان نموذجا لعقل عراقي بكل معاني العراقية المفتوحة على مختلف الأفاق أي انه اصدر أبحاثه ومعارفه عن وعي منضبط خارج حدود القومية الضيقة أو الطائفية البغيضة والعشائرية وكل ما يخالف الطبيعة العراقية العامة السمحة والطيبة .
وبهذا فقد اعطي الحنفي درسا في الإنسانية في حركة حياته منذ نعومة أظفاره الى اخر لحظة في حياته . لذا كانت رسالته واضحة المعالم في كل مساعيه المتشعبة في العلم والمعرفة كرجل دين وشاعر وأديب وواعظ وناقد ومصلح اجتماعي ومربي موسوعي.