Abstract
The study aimed at identifying the mental capacity of the research sample and classifying them for the purposes of the study, preparing the scale of cognitive control of the subject of teaching methods of sports education, preparing educational units by establishing the question network for the subject of the teaching methods of sports education, and adopting the experimental method by experimental design workers (2×2) for the two groups The limits of the research community are represented by third-stage students of the Department of Physical Education and Sports Science in the morning study of the College of Knowledge, the Community University, which continues in the regular working hours of the year (2019-2020) adult Their number (150) students and the requirements of study in the preparation of measuring instruments, selected three groups (sample construction and statistical analysis) (80 students), survey (10) students, and (60) students for the main sample classified by the mental capacity scale to the two pilots studied from them With the strategy of the network of questions, and the two officers in the manner followed, the researchers prepared the measure of the power of cognitive control with systematic sequential steps and many statistical treatments to be suitable for her eye, and then prepared an educational curriculum for the theoretical subject by which students study in the classroom and an application plan for this method taught students in The sports hall at the rate of two units per week and each one unit to receive students teaching strategically network questions (6) theoretical units, and after the completion of the preparation and construction of measuring tools and the study experience the researcher verified the results using the statistical bag system (SPSS-V26) to be Conclusions and applications that the scale of cognitive control is a valid tool for measuring students of the third stage of the Department of Physical Education to achieve scientific requirements according to the parameters of measurement and evaluation, and apply a strategy The network of questions in teaching the teaching methods of teaching physical education teaching helps students who study in it to improve the level of cognitive control power, and their superiority by improving this subject on students studying this subject with the methods used in the lesson, and that the strategy of the question network is more appropriate with students with a high level of mental capacity in improving the level of cognitive control, and takes into account students with a low level of mental capacity in this improvement, and it is necessary to take into account the differences of individual students at the level of capacity when improving cognitive control in teaching The subject of teaching methods of teaching physical education.
Keywords
cognitive achievement
Strength of cognitive control
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على السعة العقلية لدى عينة البحث وتصنيفهم لاغراض الدراسة، إعداد مقياس السيطرة المعرفية لمادة طرائق تدريس التربية الرياضية، وإعداد وحدات تعليمية باستراتجية شبكة الأسئلة لمادة طرائق تدريس التربية الرياضية، وأُعتمدَّ المنهج التجريبي بالتصميم التجريبي العاملي (2×2) للمجموعتين المتكافئة (تجريبية) و(ضابطة) حسب المستوى المرتفع والمنخفض من السعة العقلية، تتمثل حدود مُجتمع البحث بطلاب المرحلة الثالثة لقسم التربية البدنية وعلوم الرياضة في الدراسة الصباحية من كلية المعارف الجامعة الأهلية المُستمرين في الدوام المُنتظم للعام (2019-2020) البالغ عددهم (150) طالب ولمتطلبات الدراسة في اعداد ادوات القياس، أختير منهم مجموعاتٍ ثلاث (عينة بناء وتحليل إحصائي) (80) طالب، وإستطلاعية (10) طلاب، و(60) طالب للعينة الرئيسة التي صُنفت بمقياس السعة العقلية إلى التجريبيتن تدرس منهما باستراتيجية شبكة الاسئلة، والضابطتين بالاسلوب المتبع، وأعدت الباحثتان مقياس قوة السيطرة المعرفية بخطوات منهجية متسلسلة ومعالجات احصائية عديدة ليكون ملائم لعينتها، ومن ثم أعدتا منهج تعليمي للمادة النظرية تدرس بها الطلاب في غرفة الصف وخطة تطبيقية لهذا المنهج تُدرس بها الطلاب في القاعة الرياضية بمعدل وحدتين في الأسبوع ولكلٍ منها وحدة واحدة ليتلقى الطلاب التدريس بأستراتيجية شبكة الأسئلة (6) وحدات نظرية، وبعد الانتهاء من اعداد وبناء ادوات القياس وتجربة الدراسة تحققت الباحثة من النتائج بأستعمال نظام الحقيبة الاحصائية (SPSS-V26) لتكون الاستخلاصات والتطبيقات أن مقياس السيطرة المعرفية هي أداة صالحة لقياس طلاب المرحلة الثالثة لقسم التربية الرياضية لتحقيقها الشروط العلمية على وفق محددات القياس والتقويم، وتطبيق إستراتيجية شبكة الاسئلة في تدريس مادة طرائق تدريس التربية الرياضية تساعد الطلاب الذين يدرسون بها في تحسين مستوى قوة السيطرة المعرفية لديهم، وتفوقهم بتحسنهم هذا على الطلاب الذين يدرسون هذهِ المادة بالاساليب المُتبعة معهم في الدرس، وإن إستراتيجية شبكة الاسئلة تكون أكثر ملائمةً مع الطلاب ذوي مستوى السعة العقلية المرتفعة في تحسين مستوى قوة السيطرة المعرفية، وتراعي الطلاب ذوي مستوى السعة العقلية المنخفضة في هذا التحسين، ومن الضروري مراعاة فروق الفردية للطلاب بمستوى السعة العقلية عند تحسين السيطرة المعرفية في تدريس مادة طرائق تدريس التربية الرياضية.
Keywords
قوة السيطرة المعرفية، التحصيل المعرفي