Abstract
The problem of the research lies in the researchers’ observation of the female students’ performance in the practical field that there is a weakness in learning some basic skills in volleyball, especially the skills of serve and set. Therefore, the researchers decided to prepare educational units using the (P.A.K.S.A) strategy in learning the two skills under study in volleyball for the female students. The research aims to Preparing educational units using the strategy (P.A.K.S.A) in learning the skills of serve and set in volleyball for female students and identifying the effect of the strategy (P.A.K.S.A) in learning the two skills under study and thus knowing the preference of the two groups (experimental and control) in learning the two skills. The research assumed the presence of statistically significant differences between the pre- and post-tests. The control and experimental groups in learning the skills of serve and set in volleyball, as well as the presence of statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-tests in learning the two skills under study. The two researchers used the experimental method in the manner of two equal groups with a pre- and post-test with random selection to suit the nature of the research. The research population was determined from the female students of the second intermediate grade in Al-Fadhael Secondary School for outstanding students for the academic year (2022-2023). The sample number reached (24) female students and was divided into two experimental and control groups. (12 female students) for each group, and the educational units were applied using the (P.A.K.S.A) strategy to learn the two skills under study for a period of eight weeks, with two educational units per week, and the time of each unit was (45) minutes. The researchers used the statistical package (SPSS) to process the data and a number of conclusions were reached, the most important of which was that the (P.A.K.S.A) strategy had a positive impact on learning the skills of Serve and Set in volleyball for female students, and the experimental group outperformed the control group in learning the two skills under study. Accordingly, the researchers recommend a number of The most important recommendations were to benefit from the results of the current study when learning the two skills under study, as well as circulating the results of the study to the Ministry of Education due to the necessity of applying the strategy in learning some volleyball skills, especially the skills of serve and set. and this achieves one of the sustainable development goals of the United Nations in Iraq which is (Quality Education).
Keywords
strategy (P.A.K.S.A) - serve - setting – volleyball
Abstract
تكمن مشكلة البحث من خلال ملاحظة الباحثتان لأداء الطالبات في الميدان العملي بان هناك ضعف في تعلم بعض المهارات الاساسية بالكرة الطائرة ولا سيما مهارتي الارسال والاعداد، لذا ارتأت الباحثتان اعداد وحدات تعليمية باستخدام استراتيجية P.A.K.S.A في تعلم المهارتين قيد الدراسة بالكرة الطائرة للطالبات ويهدف البحث الى اعداد وحدات تعليمية باستراتيجية P.A.K.S.A في تعلم مهارتي الارسال والاعداد بالكرة الطائرة للطالبات والتعرف على تأثير استراتيجية P.A.K.S.A في تعلم المهارتين قيد الدراسة وبالتالي معرفة افضلية المجموعتين (التجريبية والضابطة) في تعلم المهارتين، وافترض البحث وجود فروق ذات دلالة احصائية بين الاختبارات القبلية والبعدية وللمجموعتين الضابطة والتجريبية في تعلم مهارتي الارسال والاعداد بالكرة الطائرة وكذلك وجود فروق ذات دلالة احصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبارات البعدية في تعلم المهارتين قيد الدراسة. واستخدمت الباحثتان المنهج التجريبي بأسلوب المجموعتين المتكافئتين ذات الاختبار القبلي والبعدي عشوائية الاختيار لملائمته لطبيعة البحث، وتم تحديد مجتمع البحث من طالبات الصف الثاني متوسط في ثانوية الفضائل للمتفوقات للعام الدراسي (2022- 2023) وبلغ عدد العينة (24) طالبة وقسمت الى مجموعتين تجريبية وضابطة وبواقع (12 طالبة) لكل مجموعة وتم تطبيق الوحدات التعليمية باستراتيجية P.A.K.S.A لتعلم المهارتين قيد الدراسة ولمدة ثمانية أسابيع وبواقع وحدتين تعليمية في الأسبوع الواحد وبلغ زمن الوحدة الواحدة (45) دقيقة. واستخدم الباحثتان الحقيبة الاحصائيةspss لمعالجة البيانات وتم التوصل إلى عدد من الاستنتاجات كان من اهمها ان لاستراتيجية P.A.K.S.A تأثيرا ايجابيا في تعلم مهارتي الارسال والاعداد بالكرة الطائرة للطالبات وتفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في تعلم المهارتين قيد الدراسة، وعليه توصي الباحثتان بعدد من التوصيات كان من اهمها الاستفادة من نتائج الدراسة الحالية عند تعلم المهارتين قيد الدراسة فضلا عن تعميم نتائج الدراسة الى وزارة التربية لضرورة تطبيق الاستراتيجية في تعلم بعض مهارات الكرة الطائرة ولا سيما مهارتي الارسال والاعداد. وهذا ما يحقق احد اهداف التنمية المستدامة للامم المتحدة في العراق (التعليم الجيد).
Keywords
استراتيجيةP.A.K.S.A - الارسال- الاعداد - الكرة الطائرة