Abstract
The research aimed to identify the degree of interactive thinking and the performance of the shooting skills of jumping forward and handling over the head with handball for second-year female students in the College of Physical Education and Sports Sciences for Women/University of Baghdad, as well as identifying the extent to which interactive thinking is related to the performance of the two skills under study among the research sample. The researchers relied on The descriptive approach using the method of correlational relationships on a sample of female students in the second stage of divisions (C and D), numbering (39) students. As for the problem of the research, it emerged through the researchers’ follow-up of the students’ results, especially in the practical aspect. It was found that there are some difficulties faced by the second-year students in the College of Physical Education and Sports Sciences for Women when learning the shooting skills of jumping forward and handling overhead with handball, despite the attempts and efforts they make. The subject teacher leads them towards better learning. After applying the research tool and analyzing the data statistically, it was found that there is a positive correlation between interactive thinking and the skills of handling from above the head and aiming from jumping forward. Based on these results, the two researchers concluded that the female students enjoy a degree of positive interactive thinking, individually or collectively, between themselves and the teaching staff, and there is also a moral correlation relationship. Between interactive thinking and the aiming skills of jumping forward and handling from above the head, the researchers presented some recommendations, the most important of which is to constantly use the interactive thinking scale to find appropriate solutions and to know the students’ abilities in thinking, innovation and exploration to improve the level of performance. and this achieves one of the sustainable development goals of the United Nations in Iraq which is (Quality Education).
Keywords
interactive thinking – handball
Abstract
هدف البحث الى التعرف على درجة التفكير التفاعلي واداء مهارتي التصويب من القفز اماما والمناولة من فوق الراس بكرة اليد لطالبات المرحلة الثانية في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات/ جامعة بغداد وكذلك التعرف على مدى ارتباط التفكير التفاعلي بإداء المهارتين قيد الدراسة لدى عينة البحث واعتمدت الباحثتان على المنهج الوصفي باسلوب العلاقات الارتباطية على عينة من طالبات المرحلة الثانية لشعبتي (ج, د) البالغ عددهن (39) طالبة, أما مشكلة البحث فقد ظهرت من خلال متابعة الباحثتان لنتائج الطالبات وخاصة بالجانب العملي تبين بأن هنالك بعض الصعوبات التي تواجهها طالبات المرحلة الثانية في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات عند تعلم مهارتي التصويب من القفز اماما والمناولة فوق الرأس بكرة اليد على الرغم من المحاولات والجهود التي يبذلها مدرس المادة وصولاً بهم نحو تعلم أفضل وبعد تطبيق اداة البحث وتحليل البيانات احصائياً تبين أن هنالك علاقة ارتباط ايجابية بين التفكير التفاعلي ومهارتيَ المناولة من فوق الرأس والتصويب من القفز اماماً واستناداً لتلك النتائج استنتجت الباحثتان أن الطالبات يتمتعن بدرجة من التفكير التفاعلي الايجابي الفردي او الجماعي فيما بينهن وبين التدريسية وكذلك هناك علاقة ارتباط معنوية بين التفكير التفاعلي ومهارتي التصويب من القفز اماماً والمناولة من فوق الرأس وقدمت الباحثتان بعض التوصيات ومن اهمها استخدام مقياس التفكير التفاعلي باستمرار لإيجاد الحلول المناسبة ولمعرفة قدرات الطالبات في التفكير والابتكار والاستكشاف لتحسين مستوى الأداء. وهذا ما يحقق احد اهداف التنمية المستدامة للامم المتحدة في العراق (التعليم الجيد).
Keywords
التفكير التفاعلي ، كرة اليد