Abstract
Many theories related to leadership we find emphasize the activation of democratic policy in the leadership of institutions, especially educational ones, in order to expand the circle of participation in the leadership of this institution to include a larger number of employees in this institution, as distributed leadership centers on the idea of distributing leadership tasks among individuals within the institution. The study aimed to build, codify, and apply a measure of academic leadership distributed to the councils of colleges of physical education and sports sciences from the point of view of their teachers, and to identify the degree of academic leadership distributed to the councils of colleges of physical education and sports sciences from the point of view of their teachers. The two researchers followed the descriptive approach in the style of a comprehensive survey to suit the nature of the problem and its objectives. It represented the study community, while it represented the research community and was recruited by the teaching staff in the colleges of physical education and sports sciences in Iraq. The two researchers followed all the scientific steps in building the distributed academic leadership scale, which included 28 items distributed over four areas vision, mission, goals, and practices). Leadership, shared responsibility, academic culture, and after applying it to the application sample, the two researchers came out with conclusions, the most important of which is that the councils of the colleges of physical education and sports sciences in Iraq have distributed academic leadership in their administrative behavior, in addition to their possession of the clear vision and goals and belief in the college’s mission, making them possess academic leadership, and thus the college has an academic culture, and this achieves one of the sustainable development goals of the United Nations in Iraq which is (Quality Education). Providing everyone with the opportunity and freedom to present ideas and participate in performing duties contributed to everyone’s belief in the necessity of having shared responsibility and the interest of the college above private interests.
Keywords
councils of colleges of physical education and sports sciences
distributed academic leadership
Abstract
كثيراً من النظريات المتعلقة بالقيادة نجدها تؤكد على تفعيل السياسة الديمقراطية في قيادة المؤسسات ولاسيما التربوية منها، لأجل توسيع دائرة المشاركة في قيادة هذه المؤسسة لتشمل عدداً أكبر من العاملين في هذه المؤسسة، اذ ان القيادة الموزعة هي تتمحور في فكرة توزيع المهام القيادية بين الافراد داخل المؤسسة، اذ هدفت الدراسة الى بناء وتقنين وتطبيق مقياس القيادة الاكاديمية الموزعة لمجالس كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة من وجهة نظر تدريسيها، والتعرف على درجة القيادة الاكاديمية الموزعة لمجالس كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة من وجهة نظر تدريسيها، اتبعت الباحثتان المنهج الوصفي بأسلوب المسح الشامل لملائمته طبيعة المشكلة وأهدافها، اذ تمثلت مجتمع الدراسة، فيما تمثل مجتمع البحث وعينة بالهيئات التدريسية في كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة في العراق، وقامت الباحثتان باتباع كافة الخطوات العلمية في بناء مقياس القيادة الاكاديمية الموزعة والذي ضم 28 فقرة توزعت على اربع مجالات هي (الروية والرسالة والاهداف، والممارسات القيادية، المسؤولية المشتركة، الثقافة الاكاديمية)، وبعد تطبيقه على عينة التطبيق خرجت الباحثتان باستنتاجات اهمها امتلاك مجالس كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة في العراق الى القيادة الاكاديمية الموزعة في سلوكها الإداري، فضلاً عن امتلاكهم للرؤية والاهداف الواضحة والايمان برسالة الكلية جعلها تمتلك للقيادة الاكاديمية، وبالتالي امتلكت الكلية للثقافة الاكاديمية، وهذا ما يحقق احد اهداف التنمية المستدامة للامم المتحدة في العراق (التعليم الجيد). ان اتاحة الفرصة لدى الجميع والحرية في طرح الأفكار والمشاركة في أداء الواجبات أسهم في ايمان الجميع بضرورة امتلاكهم للمسؤولية المشتركة ومصلحة الكلية فوق المصالح الخاصة.
Keywords
القيادة الاكاديمية الموزعة، مجالس كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة