Abstract
This research addresses Aidh Al-Qarni’s DO NOT BE SAD as an argumentative discourse, through persuasion and influence. It encouraged us to conduct deep examination. The findings revealed Al-Qarni’s Blog can be considered commandments as a literary genre with communicative and argumentative characteristics, achieved after obtaining evidence and possibilities of genre characterization. It traced the dialogue aspects, as interactive dialogue references, promoting communicative competencies between the dialogue parties, creating argumentative introductions, and identifying three levels. Controlling the argumentative methods was examined according to Perelman. Argumentation in Al-Qarni’s Blog was subordinate to DO NOT BE SAD, and one requirement of others to stop an action. The dense arguments and diverse methods support its dialogue directive actions, serving as one circle that began and ended an action DO NOT BE SAD. Combined influence and persuasion close the circle of discourse, proving prohibition DO NOT BE SAD, while ensuring positions and perceptions are changed
Keywords
Commandments
communication
Linguistic Guidelines
Perelman
Persuasion
Abstract
يهتم هذا البحث بدراسة مُدوَّنة (لا تحزن) لعائض القرني؛ بوصفه خطابًا حِجاجيًّا اعتمد الإقناع والتَّأثير؛ ولكن قبل استجلاء الحجاج قادتنا مسألة ضبط الجنس الأدبي إلى إعادة النَّظر في المُدوَّنة فحصًا واختبارًا؛ لننتهي إلى أنه يمكن تنزيل (لا تحزن) في إطار الوصايا جنسًا أدبيًا له مقومات تخاطبيَّة حجاجيًّة، تحققت فيها بعد استحصال القرائن وممكنات التجنيس، وانتقلنا بعد ذلك لتتبع مظاهر التَّحاور في المُدوَّنة؛ بوصفها موجِّهات تحاوريَّة، تفعِّل الكفايات التَّواصليَّة بين أطراف التَّحاور، وتصنع المقدمات الحِجاجيَّة، ورصدناها على ثلاثة مستويات، ثم انتقلنا إلى ضبط الآليات الحِجاجيَّة وفق اتجاه "بيرلمان" للحجاج، وقد كان الحجاج تابعًا إلى الفعل الطلبي "لا تحزن"، واقتضاء من مقتضيات طلب الكف عن الفعل؛ وقد كانت كثافة الحجاج في الخطاب، وتنوُّع آلياته، لا تساند فقط أفعاله التَّوجيهيَّة التَّــــحاوريَّة الخاصـــة، وإنما هي دائرة واحـــدة ابتــدأت من فــعل وانتهت إليه (لا تحزن)؛ وبهذا يلتئم الاستدراج والإقناع؛ لتنغلق بهم دائرة الخطاب في إثبات النهي (لا تحزن)، بعد ضمان تحويل المواقف وتبديل التصورات.
Keywords
الوصايا، التَّخاطب، الموجهات اللُّغويَّة، بيرلمان، الإقناع.