Abstract
This research aims to shed light on the concept of the poetic vision, being a cornerstone for any poetic work. It is, in fact, a complex concept in which all the components of the poetic text are interrelated to show the poet's vision and attitudes towards the world. The current research adopts the inductive method as far as the concept of the poetic vision is concerned to be the most appropriate method to comprehensively tackle this concept. According to Blake's theory, 'vision' refers to the sequence of levels, starting from sight, heart, cognition, and then imagination. This sequence includes all the meanings concerned with 'vision' and 'imagination' at the same time. Hence, the present research deals with the following axes:
Abstract
يهدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على مفهوم الرؤية الشعرية لما لها من أهمية كبيرة في العمل الأدبي فهي تعد من أبرز مرتكزاته، وهي عملية معقدة تتظافر فيها كل مكونات النص الشعري للتعبير عن رؤية الشاعر، وموقفه تجاه العالم والكون، لذا عمدنا إلى المقاربة التأصيلية، إذ كثر الخلط بين مفهوم (الرؤيا والرؤية) ونحن تبنينا مفهوم الرؤية التي بالتاء، لشمولية المحتوى وحسب نظرية بليك، إذ فالرؤية تعني التدرج في المستويات من البصر إلى القلب والإدراك ثم الخيال، فهي تشمل جميع المعاني المختصة بكلتا الرؤيتين (الرؤيا والرؤية) في الوقت ذاته .