Abstract
This research aims to reveal the extent to which the content of Omani science textbooks for grades 5–10 includes both the indicators of the seven objectives of the Priority of Environment and Natural Resources in Oman Vision 2040 and the requirements of environmental knowledge. The descriptive methodology was employed in analysing the content of 12 school science textbooks for grades 5–10, using a content analysis schedule that included 26 indicators of the seven objectives of Environment and Natural Resources Priority. By processing the data resulting from the analysis process using descriptive statistics, the results showed that the content of science textbooks for grades 5–10 includes only four objectives (1st, 2nd, 3rd, and 6th) of Environment and Natural Resources Priority. Regarding environmental knowledge, the results showed that the content of the analysed science textbooks is highly embedded with attributes, while environmental statistics were the least included. According to these findings, the study recommended increasing the degree of inclusion of all seven objectives of Environment and Natural Resources Priority and their indicators in Omani science textbooks for grades 5–10.
Keywords
environmental knowledge
Oman Vision 2040
Omani science textbooks (5-10)
the seven goals of the priority of environment and natural resources
Abstract
هدفت الدراسة إلى كشف مدى تضمين محتوى كتب العلوم العُمانية للصفوف (5-10) في سلطنة عُمان الأهداف السبعة ومؤشرات أولوية البيئة والموارد الطبيعية في رؤية عمان ٢٠٤٠، ومتطلبات المعرفة البيئية. ولتحقيق ذلك؛ اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي في تحليل محتوى (20) كتابًا من كتب العلوم لتلك الصفوف، مستخدمة بطاقة تحليل محتوى خصصت لهذا الغرض. وشملت البطاقة الأهداف السبعة لأولوية البيئة والموارد الطبيعية المتضمنة في رؤية عمان 2040، التي تضمنت (26) مؤشرًا. وبعد تحليل البيانات بالإحصاء الوصفي، أظهرت النتائج أن محتوى كتب العلوم للحلقة الثانية من التعليم الأساسي قد تناول أربعة أهداف فقط من الأهداف السبعة، وهي: الهدف الأول، والثاني، والثالث، والسادس، بدرجات تتراوح بين المنخفضة جدًّا والمتوسطة، في حين لم يتضمن محتواها أيًّا من الهدف الرابع، والخامس، والسابع. وفيما يتعلق بمتطلبات المعرفة البيئية، أوضحت النتائج أن الجانب الأكثر تضمينًا في محتوى الكتب هو السمات والخصائص للمفهوم البيئي، بنسبة (٣١.٧٪)، في حين كانت الإحصاءات البيئية الأقل تضمينًا. وفي ضوء هذه النتائج، أوصت الدراسة بضرورة زيادة تضمين الأهداف السبعة كافة لأولوية البيئة والموارد الطبيعية في رؤية عمان 2040 في محتوى مناهج العلوم العُمانية للحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وكذلك توازن بنية المعرفة البيئية فيها بما يتلاءم مع هذه الرؤية.
Keywords
مناهج العلوم العمانية بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي، الأهداف السبعة لأولوية البيئة والموارد الطبيعية، رؤية عمان 2040، متطلبات المعرفة البيئية