Abstract
Since Parmenides did not get rid of the influence of Greek philosophy and thought his authority over most of the squares, Socrates and Plato has gone too far in this power, Even seemed to deny that what all else, was not dangerous produced by the philosophy of each of them less than useful impact, Although it is not specified exactly whether the offspring philosophical influenced by the environment in which he lived Greek philosophers as individuals in their community or vice versa, but what is most evident is the political dimensions of the envisaged construction philosophical to that system, which was aspiring to persist even in the practical aspects (and I mean in particular the existing political system distinguish between several social layers Ohakha citizenship is a layer philosophers!!), In the midst of this monotony and try to limit knowledge and science in the real philosophers layer even monopoly in their circle, which cast a shadow over Greek society torn erroneous application of that vision, It had to be the emergence of teachers are taking it upon themselves to lead the new generation has a different vision aspiring for change and equality among the members of the Greek community - at least in citizenship - and it was these teachers - who did not claim to be philosophers –are Alsovstaiaon , Who tried to criticize the prevailing systems and worn enlightening movement based weapon a different weapon of those systems, and what was the team that the depth of the thesis Parmenides weapon Faqadha towards bumptious about the world of heaven and abstraction is (thought), was sophistry school weapon is (the language), not as a substitute for thought; but because they are the most suitable for the reality of the case, which is that real learning is based on the distinction between things from each other by language and by approved social Moadah that constitute based label, not ever find out who he calls Plato the true essence of it, which should fit with a language of thought which Aguetns; that substance which, if inventory - according Alsovstaiien - from all its properties - midwife of knowledge - no longer have any real presence. Is sophistry school victorious in this battle? , Reading - does not have to be deep - to the history of Greek philosophy capable of proving that they did not succeed, and even have not been treated fairly, but the return of the philosophy of the current Bmoduaadtha to those seeds scattered Alsovstaiaon especially in the field of politics and philosophy of language on which to build and develop marks a banner round way senior undertaken by this school to call for renewal; and open minded search not claim possession of the truth, but not to deny its existence; but to confirm relativity.
Abstract
منذ بارمنيدس لم تتخلص الفلسفة اليونانية من سطوة الفكر وسلطته على أغلب ميادينها ، وقد أوغل سقراط وأفلاطون في هذه السلطة ؛ حتى بدا وكأنهما ينكران كل ما عداها ، ولم تكن الخطورة التي أنتجتها فلسفتهما بأقل من فائدتها أثرا ، ورغم أنه ليس محددا بالضبط أكان النتاج الفلسفي متأثراً بالبيئة التي عاشها فلاسفة اليونان كأفراد في مجتمعهم أم العكس ، إلا أن ما هو أكثر وضوحاً هو الأبعاد السياسية المتوخاة من البناء الفلسفي لتلك المنظومة والتي كانت تطمح للثبات حتى في جوانبها العملية ( وأعني بالأخص النظام السياسي القائم على التمييز بين عدة طبقات إجتماعية أحقها بالمواطنة هي طبقة الفلاسفة !! ) ، في خضم هذه الرتابة ومحاولة حصر المعرفة والعلم الحقيقيين في طبقة الفلاسفة بل وإحتكارها في دائرتهم ، مما ألقى بظلاله على المجتمع اليوناني الذي مزقه التطبيق الخاطئ لتلك الرؤية ، كان لابد من ظهور معلمين يأخذون على عاتقهم قيادة جيل جديد ذو رؤية مغايرة طامحة للتغيير والمساواة بين أفراد المجتمع اليوناني - على الأقل في المواطنة – وكان هؤلاء المعلمين – الذين لم يدّعوا أنهم فلاسفة – هم السوفسطائيون ، الذين حاولوا نقد النظم السائدة والبالية بحركة تنويرية تعتمد سلاحاً مغايراً لسلاح تلك النظم ، ولما كان سلاح الفريق الذي عمق أطروحة بارمنيدس فقادها بإتجاه متعالي نحو عالم السماء والتجريد هو ( الفكر ) ، كان سلاح المدرسة السوفسطائية هو ( اللغة ) ، لا على أنها بديل للفكر ؛ بل لأنها الأكثر ملائمة لواقع الحال ، وهو أن التعليم الحقيقي يقوم على التمييز بين الأشياء بعضها عن البعض بواسطة اللغة وحسب الموافقة والمواضعة الإجتماعية التي تشكل مرتكز التسمية ، وليس أبدا معرفة ذلك الذي يُسميه أفلاطون الجوهر الحقيقي لها والذي ينبغي أن تتلائم اللغة مع الفكر الذي يقتنصه ؛ ذلك الجوهر الذي إذا ما جُرِدَ – بحسب السوفسطائيين - من جميع خصائصه – القابلة للمعرفة – لا يعود له أي وجود حقيقي .
فهل إنتصر السوفسطائيون في معركتهم هذه ؟ ، إن قراءة – ليس بالضرورة أن تكون عميقة – لتاريخ الفلسفة اليونانية كفيلة بإثبات أنهم لم ينجحوا ، بل وحتى لم يُنصَفوا ، إلا أن عودة الفلسفة بموضوعاتها الراهنة الى تلك البذور التي نثرها السوفسطائيون بالأخص في مجال السياسة وفلسفة اللغة للبناء عليها وتطويرها يؤشر بطريقة لافتة الدور البارز الذي اضطلعت به هذه المدرسة في الدعوة الى التجديد ؛ وفتح أفق البحث بعدم إدعاء إمتلاك الحقيقة ، ولكن لا بإنكار وجودها ؛ بل بتأكيد نسبيتها .
فهل إنتصر السوفسطائيون في معركتهم هذه ؟ ، إن قراءة – ليس بالضرورة أن تكون عميقة – لتاريخ الفلسفة اليونانية كفيلة بإثبات أنهم لم ينجحوا ، بل وحتى لم يُنصَفوا ، إلا أن عودة الفلسفة بموضوعاتها الراهنة الى تلك البذور التي نثرها السوفسطائيون بالأخص في مجال السياسة وفلسفة اللغة للبناء عليها وتطويرها يؤشر بطريقة لافتة الدور البارز الذي اضطلعت به هذه المدرسة في الدعوة الى التجديد ؛ وفتح أفق البحث بعدم إدعاء إمتلاك الحقيقة ، ولكن لا بإنكار وجودها ؛ بل بتأكيد نسبيتها .