Abstract
The Prophet wrote many contracts and a military alliance with the Christians in order toorganize their relationship with the Islam . Later on , some Christians made many changes on thecontracts and the military alliance by adding some privileges , and said that the prophet gave it tothem , in order to get some privileges or to be away fromsome dangers . The Prophet had preferred the Christians more than other Dhimes for many reasons:-1.they did not resist the Islamic religion in the first stages .2-they welcomed the Muhajrian in Habasha .3-they were not stand against Islam openly as the Jewish had done .4-they were neutral in the wars that had took place between the Muslims and Quraish . while theJewish had sided Quraish in that wars . The contract and the military alliance that were related in the early Islamic sources were true .because they stayed reliable in spite of the historical criticism .while that contract and militaryalliance in Asyriac sources had forget for many reasons . A Great number of Christians embraced Islam ,while others remained as people of Dhima .They were free in their warship in their life and possessions . The Muslims gave them liberty ofwork according to Islamic sharia .
Abstract
عقد الرسول (ص) عدة معاھدات ومحالفات مع النصارى لتنظیم علاقتھم مع الدولة العربیة الاسلامیة .وبمرور الزمن ادخل بعض النصارى علیھا تغییرات وتبدیلات بأضافة امتیازات وامور اخرى وظلوا ینسبونھا للرسول )ص (لتحقیق بعض المكاسب لدى بعض الحكام المسلمین .او لتجنب بعض ما قد یلحق بھم من اخطار قد یمارسھا ضدھم بعض ھؤلاء الحكام .وھي اخطاء نتیجة اجتھادات خاطئة او ظروف صعبة مر بھا ھؤلاء الحكام .لكنھا لم تكن جزئا من سیاسة الدولة العربیة الاسلامیة ضدھم ً.وقد فضل الرسول)ص (النصارى على غیرھم من اھل الكتاب لعدم معارضتھم للدعوة الاسلامیة في مراحلھا الاولى.ولاحتضانھم لمھاجري الحبشة .ولعدم مجاھرتھم بمخالفة الاسلام كما فعل الیھود ووقوفھم على الحیاد في صراع المسلمین ضد قریش .في حین انظم الیھود علنا الى جانب قریش في ھذا الصراع ؛وبذلوا كل ما في وسعھم ًلمساندة قریش ضد الاسلام .وقبل الكثیر من النصارى الدخول في الاسلام .وظل اخرون على نصرانیتھم وتمتعوا في ظل الاسلام بحریة التعبد وممارسة الطقوس الدینیة .وحفظ الاسلام ارواحھم وممتلكاتھم .واعطاھم حریة العمل ضمن القوانین الشرعیة الاسلامیة .تعد العھود والمحالفات الواردة في المصادر العربیة الاسلامیة الاولیة صحیحة لا غبار علیھا ؛ لصمودھا امام النقد التاریخي ولعدم تجرأ الرواة على ادخال تغییرات وتبدیلات علیھا .لعدم حاجتھم الى ذلك ,ولقدسیتھا باعتبارھا جزءاًمن السیرة النبویة الشریفة.اما تلك العھود والمواثیق التي وردت في المصادر السریانیة ؛فقد ادخل علیھا السریان تغییرات وتبدیلات تخلصا من بعض الواجبات المالیة ً.او تجنبا لسیاسة بعض الولاة او لغرض إظھار ًأفضلیة مذھب نصراني على اخر