Abstract
The present research aims to find out the "The Impact of Perkins and Blith Model on the Achievement of Second Grade Intermediate Students in the Subject of Social Studies. To achieve this, the researcher chose the experimental design with partial control of the experimental and control groups. The research sample consisted of (80) students with (40) students in the experimental group and (40) students from the control group. The researcher balanced between the control group and the experimental group in several variables “prior knowledge, IQ test, the chronological age of the students calculated by months and the previous year's grades in history”. The researcher prepared an achievement test that consisted of (30 articles). The validity and stability of the test were verified. Furthermore, the researcher concluded that there is a statistically significant difference in favor of the experimental group and concluded that the model has positive effectiveness and gives freedom for students to express their opinions. The experiment continued the second semester, which means a full semester of the academic year (2019/2018). As for data processing, the researcher used the SPSS Statistics package .
Abstract
يهدف البحث الحالي معرفة "اثر أنموذج بيركنز وبلايث في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الاجتماعيات" ولتحقيق ذلك اختار الباحث التصميم التجريبي ذا الضبط الجزئي لمجموعتي البحث التجريبية والضابطة، وتكونت عينة البحث من (80) طالباً بواقع (40) طالباً في المجموعة التجريبية و (40) طالباً من المجموعة الضابطة وكافأ الباحث بين المجموعة التجريبية والضابطة في عدة متغيرات "المعرفة السابقة، اختبار الذكاء، العمر الزمني للطلاب محسوباً بالشهور ودرجات العام السابق في مادة الاجتماعيات ”واعد الباحث اختبارا تحصيلياً تكون من
(30 فقرة) تم التحقق من صدقه وثباته" وتوصل الى وجود فرق ذي دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية واستنتج أن الأنموذج له اثر ايجابي ويعطي حرية للطلاب للتعبير عن رأيهم واستمرت التجربة الفصل الدراسي الثاني إي فصلاً دراسياً كاملاً من العام الدراسي (2018/2019) ولمعالجة البيانات استعمل الباحث الحقيبة الإحصائية (SPSS ).
(30 فقرة) تم التحقق من صدقه وثباته" وتوصل الى وجود فرق ذي دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية واستنتج أن الأنموذج له اثر ايجابي ويعطي حرية للطلاب للتعبير عن رأيهم واستمرت التجربة الفصل الدراسي الثاني إي فصلاً دراسياً كاملاً من العام الدراسي (2018/2019) ولمعالجة البيانات استعمل الباحث الحقيبة الإحصائية (SPSS ).