Abstract
The diversity in the amount of information and sources of knowledge havemade the student unable to control the amount of information only on a fraction ofthem, and there was a defect and clear to students in the strategies of encodinginformation, storage and often revolves this shortcoming on the issue is asignificant lack of capacity on the academic achievement of many students becauseof the method or way in which the student in information processing and lowacademic skills necessary to use a specific strategy to encode and store informationin memory and retrieval.The aim of this study is to identify the (Meta Memory componentsand itsrelationship in strategies of memory at students in the schools of the best andothers).as to separate research procedures has adopted a researcher scalecomponents beyond the memory (Herzog and Dixon 1988, ) be the scale of theseven components(strategy, mission, volume or ability, change, anxiety,achievement, center) and (108 paragraph) , and the researcher and the researcherhas build scale strategies for remembering and consists of four types of strategies(recitations, organization, imagination, illustration verbal) and (40 paragraph) wasapplied measurements on a sample of students from fifth class science students areoutstanding and ordinary consisted of (400 students) inasmuch (177) of theoutstanding students, and (223) of normal students were selected in the manner ofordinary .After analyzing the data results indicated use of multiple regression analysisas follows:-Showed that there is a pool of achievement of Predicts components beyondthat predicted making hear memory strategies to remember when theoutstanding students, and prediction achievement and strategy at the Centreand the ordinary students.-Showed that there was a gathering of achievement and the strategy and thecenter of the Predicts components beyond that predicted inimaginememory strategies to remember when the outstanding students and Predictachievement and the capacity or the ability of the students of ordinary Showed that there was a gathering of achievement and the capacity orability and strategic components of predicts beyond the memory of thepredicted regulatory strategies to remember when the outstanding studentsand the ordinary together .-Showed that there is a pool of achievement and the strategy and the centerof the predicts components beyond the memory of that predictedimagination strategies to remember when the outstanding students andpredict achievement and capacity of the students or the ability of ordinarystudents.-Showed that there is a pool of achievement and the strategy and the centerof thepredicts components beyond the memory that predicted verbalexplanation of the strategies to remember when the outstanding studentsand predict of achievement and strategy at the ordinary students.
Abstract
إن التنوع في كمية المعلومات ومصادر المعرفة جعلت الطالب عاجزاً عن السيطرة على كم المعلومات إلا على جزء يسير منها ، وأصبح هناك قصوراً واضحاً لدى الطلبة في إستراتيجيات تشفير المعلومات وخزنها وغالباً ما يدور هذا القصور حول مسألة مهمة وهي ضعف القدرة على التحصيل الدراسي لدى الكثير من الطلبة بسبب الأسلوب أو الطريقة التي يتبعها الطالب في معالجة المعلومات الدراسية وانخفاض المهارات الضرورية في استخدام إستراتيجية معينة لتشفير وتخزين المعلومات في الذاكرة واسترجاعها
هدفت الدراسة الحالية التعرف على مكونات ما وراء الذاكرة وعلاقتها باستراتجيات التذكر عند الطلبة في مدارس المتميزين وغيرهم ) . ولتحقيق هدف الدراسة فقد تبنت الباحثة مقياس مكونات ما وراء الذاكرة لـ ( هيرتزوج وديكسون ۱۹۸۸ و Hertzog, Dixon ) تكون المقياس من سبعة مكونات ) الاستراتيجية ، المهمة ، السعة أو القدرة ، التغير ، القلق ، الإنجاز ، المركز ) و (۱۰۸) فقرة) ، وقامت الباحثة ببناء مقياس استراتيجيات التذكر ويتكون من أربع أنواع من الاستراتيجيات ( التسميع ، التنظيم ، التخيل ، التوضيح اللفظي ) و (٤٠) فقرة ( تم تطبيق المقاييس على عينة من طلاب الصف الخامس العلمي من الطلبة المتميزين والعاديين تألفت من ( ٤٠٠) طالب وطالبة) بواقع (۱۷۷) من الطلبة المتميزين ، و (۲۲۳) من
الطلبة العاديين تم اختيارهم بالطريقة العشوائية متعددة المراحل
•
•
•
•
•
وبعد تحليل البيانات أشارت النتائج باستخدامها تحليل الانحدار المتعدد ما يلي:-
أظهرت أن هناك تجمعاً من الانجاز من منبئات مكونات ما وراء الذاكرة التي تنبأت بالتسميع من استراتيجيات التذكر عند الطلبة المتميزين ، ومنبأ الإنجاز والمركز والإستراتيجية عند الطلبة العاديين
أظهرت إن هناك تجمعاً من الإنجاز والإستراتيجية والمركز من منبات مكونات ما وراء الذاكرة التي تنبأت بالتخيل من استراتيجيات التذكر عند الطلبة المتميزين ومنبأ الإنجاز والسعة أو القدرة عند الطلبة العاديين
أظهرت إن هناك تجمعاً من الإنجاز والسعة أو القدرة والإستراتيجية من منبات مكونات ما وراء الذاكرة التي تنبأت بالتنظيم من إستراتيجيات التذكر عند الطلبة المتميزين والعاديين معاً .
أظهرت أن هناك تجمعاً من الإنجاز والإستراتيجية والمركز من منبات مكونات ما وراء الذاكرة التي تنبأت بالتخيل من إستراتيجيات التذكر عند الطلبة المتميزين ومنبأ الإنجاز والسعة أو القدرة عند الطلبة العاديين
أظهرت أن هناك تجمعاً من الإنجاز والإستراتيجية والمركز من منبات مكونات ما وراء الذاكرة التي تنبأت بالتوضيح اللفظي من إستراتيجيات التذكر عند الطلبة المتميزين ومنباً من الإنجاز والإستراتيجية عند الطلبة العاديين
هدفت الدراسة الحالية التعرف على مكونات ما وراء الذاكرة وعلاقتها باستراتجيات التذكر عند الطلبة في مدارس المتميزين وغيرهم ) . ولتحقيق هدف الدراسة فقد تبنت الباحثة مقياس مكونات ما وراء الذاكرة لـ ( هيرتزوج وديكسون ۱۹۸۸ و Hertzog, Dixon ) تكون المقياس من سبعة مكونات ) الاستراتيجية ، المهمة ، السعة أو القدرة ، التغير ، القلق ، الإنجاز ، المركز ) و (۱۰۸) فقرة) ، وقامت الباحثة ببناء مقياس استراتيجيات التذكر ويتكون من أربع أنواع من الاستراتيجيات ( التسميع ، التنظيم ، التخيل ، التوضيح اللفظي ) و (٤٠) فقرة ( تم تطبيق المقاييس على عينة من طلاب الصف الخامس العلمي من الطلبة المتميزين والعاديين تألفت من ( ٤٠٠) طالب وطالبة) بواقع (۱۷۷) من الطلبة المتميزين ، و (۲۲۳) من
الطلبة العاديين تم اختيارهم بالطريقة العشوائية متعددة المراحل
•
•
•
•
•
وبعد تحليل البيانات أشارت النتائج باستخدامها تحليل الانحدار المتعدد ما يلي:-
أظهرت أن هناك تجمعاً من الانجاز من منبئات مكونات ما وراء الذاكرة التي تنبأت بالتسميع من استراتيجيات التذكر عند الطلبة المتميزين ، ومنبأ الإنجاز والمركز والإستراتيجية عند الطلبة العاديين
أظهرت إن هناك تجمعاً من الإنجاز والإستراتيجية والمركز من منبات مكونات ما وراء الذاكرة التي تنبأت بالتخيل من استراتيجيات التذكر عند الطلبة المتميزين ومنبأ الإنجاز والسعة أو القدرة عند الطلبة العاديين
أظهرت إن هناك تجمعاً من الإنجاز والسعة أو القدرة والإستراتيجية من منبات مكونات ما وراء الذاكرة التي تنبأت بالتنظيم من إستراتيجيات التذكر عند الطلبة المتميزين والعاديين معاً .
أظهرت أن هناك تجمعاً من الإنجاز والإستراتيجية والمركز من منبات مكونات ما وراء الذاكرة التي تنبأت بالتخيل من إستراتيجيات التذكر عند الطلبة المتميزين ومنبأ الإنجاز والسعة أو القدرة عند الطلبة العاديين
أظهرت أن هناك تجمعاً من الإنجاز والإستراتيجية والمركز من منبات مكونات ما وراء الذاكرة التي تنبأت بالتوضيح اللفظي من إستراتيجيات التذكر عند الطلبة المتميزين ومنباً من الإنجاز والإستراتيجية عند الطلبة العاديين