Abstract
This research aims at realizing the Environmental concepts in the science books of the intermediate stage (content analysis study)To achieve this aim , the too researchers followed the descriptive method in this work .The research sample included the content of the above books and the implemented tool covered a list of concepts in the mentioned stage . The final list included (5) main concepts and (12) sub concepts . After ensuring the psychometric characteristics of the implemented tool , the above mentioned books have been analyzed in accordance with the word (concept) and in view of the content of the implemented tool of the main and sub concepts. The results that the workers noticed is that the science subject book of the 2nd class intermediate stage , is the most book to include the Environmental concepts with (753) recurrences and with a ratio of (%64.4) while the science subject book of the first class shows less recurrences (only415) and with the ratio (%35.5). Regarding the results that the researchers noticed , a group of conclusions , recommendations and suggestions have been introduced
Keywords
Science Books
Environmental Concepts
Int
Abstract
يهدف هذا البحث الى معرفة (المفاهيم البيئية في كتب العلوم للمرحلة المتوسطة (دراسة تحليل محتوى)),ولتحقيق هدف البحث أعتمد الباحثان المنهج الوصفي (تحليل المحتوى) منهجا لدراستهما , وتحدد مجتمع البحث الحالي بمحتوى كتب العلوم للمرحلة المتوسطة,وقام الباحثان ببناء أداة للبحث تكونت من قائمة بمفاهيم كتب العلوم للمرحلة المتوسطة تضمنت القائمة (5) مفاهيم رئيسية , و(12) مفهوم فرعي بصيغتها النهائية ,وبعد التاكد من خصائص الاداة السايكومترية تم تحليل كتب العلوم للمرحلة المتوسطة وفقا للكلمة (المفهوم) في ضوء محتوى الاداة من المفاهيم الرئيسية والفرعية ,ومن أهم النتائج التي توصل اليها الباحثان أن كتاب العلوم للصف الثاني المتوسط هو الاكثر تضمينا للمفاهيم البيئية بواقع (753) تكراراً ونسبة (64,4%) ويليه كتاب العلوم للصف الاول المتوسط بواقع (415) تكراراً ونسبة (35,5%)وفي ضوء النتائج التي توصلت اليها الباحثة قدمت مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات
Keywords
المفاهيم البيئية
كتب العلوم
المرحلة المتو