Abstract
The research aims to investigate the effect of the use of model Sochman achievement in mathematics and the development of creative thinking among the students of first grade of secondary education in government schools of the Directorate of Education / south of Hebron, Palestine, comprised the research sample of (68) students divided into two divisions chosen by way cluster randomized, Division by (35) students as a pilot studied math by using the model Sochman, Division of (33) students as a control group studied in the traditional manner, has been ensuring the equivalence of the two groups through the collection\'s former mathematics, and for the teaching of the experimental group was to identify issues that will be taught using a form Sochman , was prepared questions and learning resources, and others, and use the measure of Torrance for creative thinking - is verbal (a), and achievement test in mathematics prepared by the researcher.
The results showed:
• there are significant differences in mean scores of students in the two groups (experimental and control groups) on the achievement test for the experimental group.
• there are significant differences between pre and post test for the post test for the experimental group.
• there is no statistically significant differences between pre and post tests of the measurement control group.
The researcher recommended attention to the ways in which the methods and develop the skills of creative thinking, and develop competencies of teachers before and during the service, and provide a learning environment contribute to the acquisition of skills, creative thinking.
The results showed:
• there are significant differences in mean scores of students in the two groups (experimental and control groups) on the achievement test for the experimental group.
• there are significant differences between pre and post test for the post test for the experimental group.
• there is no statistically significant differences between pre and post tests of the measurement control group.
The researcher recommended attention to the ways in which the methods and develop the skills of creative thinking, and develop competencies of teachers before and during the service, and provide a learning environment contribute to the acquisition of skills, creative thinking.
Keywords
Achievement
first grade
innovative thinking
mathematics
Sockman model
Abstract
تكمن أهمية البحث التطبيقية والنظرية فيما يلي :
1. استعمال أساليب تدريس حديثة تتلاءم وبعض المواقف التعليمية والمواضيع الرياضية بدلا من الأساليب التدريسية التي تعتمد على التلقين والحفظ والروتين.
2. يعتبر استعمال (نموذج سوكمان) ذو أهمية بالغة في تدريس الطلبة؛ لأنه يسير بالطالب عبر نهج علمي في البحث والاستقصاء.
3. الاهتمام بمفهوم التفكير بصورة عامة ومفهوم التفكير الابتكاري بصورة خاصة، والعوامل التي تسهم في تنميته.
4. يتماشى مع الاتجاهات التربوية الحديثة التي تسعى لتجريب استراتيجيات وأساليب ونمإذ ج حديثة من بينها نموذج سوكمان.
5. تظهر الأهمية فيما يتوصل إليه البحث من نتائج لمعرفة أثر استعمال نموذج سوكمان على التحصيل في الرياضيات وتنمية التفكير الابتكاري لدى طلبة الصف الأول الثانوي العلمي بفلسطين.
1. استعمال أساليب تدريس حديثة تتلاءم وبعض المواقف التعليمية والمواضيع الرياضية بدلا من الأساليب التدريسية التي تعتمد على التلقين والحفظ والروتين.
2. يعتبر استعمال (نموذج سوكمان) ذو أهمية بالغة في تدريس الطلبة؛ لأنه يسير بالطالب عبر نهج علمي في البحث والاستقصاء.
3. الاهتمام بمفهوم التفكير بصورة عامة ومفهوم التفكير الابتكاري بصورة خاصة، والعوامل التي تسهم في تنميته.
4. يتماشى مع الاتجاهات التربوية الحديثة التي تسعى لتجريب استراتيجيات وأساليب ونمإذ ج حديثة من بينها نموذج سوكمان.
5. تظهر الأهمية فيما يتوصل إليه البحث من نتائج لمعرفة أثر استعمال نموذج سوكمان على التحصيل في الرياضيات وتنمية التفكير الابتكاري لدى طلبة الصف الأول الثانوي العلمي بفلسطين.
Keywords
التحصيل
التفكير الابتكاري
الرياضيات
الصف الأول
نموذج سوكمان