Abstract
Modularity is based on an analytical conception of the cognitive system based on the hypothesis of its functionally divisible feature. This conception has a procedural benefit. It would facilitate the understanding of complex cognitive activities, such that the activity of writing, reading or arithmetic, for example, is better understood if it is divided into functional subsystems, each of which forms a component called a unit. Thus, a system can be described as a group of interrelated units, each of which is defined by specific methods that control its functioning.
The modular theory has two methodological and cognitive benefits. From a methodological point of view, the approach with an analytical procedure that dismantles its subject matter must be followed by a compositional procedure. Thus, the theoretical model should allow the development of sub-theories limited to limited areas. Thus, it is possible to reach greater accuracy in analyzing the details, on the one hand. On the other hand, the model should provide a general framework for integrating those sub-theories that function as systems/units into a single organic system. In this way - from the cognitive point of view, by taking the systemic perception as a framework, we preserve the general perception that is very important in understanding the studied phenomena and facts
The modular theory has two methodological and cognitive benefits. From a methodological point of view, the approach with an analytical procedure that dismantles its subject matter must be followed by a compositional procedure. Thus, the theoretical model should allow the development of sub-theories limited to limited areas. Thus, it is possible to reach greater accuracy in analyzing the details, on the one hand. On the other hand, the model should provide a general framework for integrating those sub-theories that function as systems/units into a single organic system. In this way - from the cognitive point of view, by taking the systemic perception as a framework, we preserve the general perception that is very important in understanding the studied phenomena and facts
Abstract
تقوم المنظومية على تصوّر تحليلي للنظام العرفانيّ يرتكز على فرضية خاصيته القابلة للتقسيم وظيفيًّا، ولهذا التصوّر فائدة إجرائية؛ إذ من شأنه أن يُيسّر فهم الأنشطة العرفانية المعقّدة، من ذلك أن فهم نشاط الكتابة أو القراءة أو الحساب، مثلًا، يكون أفضل إذا ما قُسم إلى أنظمة فرعية وظيفية، يشكّل كلّ منها مكوّنًا يُسمّى وحدة. وهكذا يمكن وصف نظام ما باعتباره مجموعة من الوحدات المترابطة، تُعرف كلّ واحدة منها بمناهج مخصوصة تتحكّم في اشتغالها.
وللنظرية المنظوميّة فائدتان منهجيّة ومعرفيّة. فمن الناحية المنهجية لا بدّ للمقاربة ذات التمشّي التحليلي التي تفكّك موضوعها، من أن تُتبع بتمشٍّ تأليفي. وبذلك ينبغي للنموذج النظري أن يسمح بتطوير نظريات فرعية تقتصر على مجالات محدودة. وبذلك يتسنى الوصول إلى دقّة أكبر في تحليل التفاصيل، هذا من جهة. ومن جهة أخرى، ينبغي أن يوفر النموذج إطارًا عامًّا لدمج تلك النظريّات الفرعية التي تعمل بصفتها منظومات/ وحدات في نظام عضوي واحد. وبهذه الطريقة –فإننا من الناحية المعرفية باتخاذنا التصوّر المنظوميّ إطارًا، نحافظ على التصوّر العامّ الشديد الأهمّية في فهم الظواهر والوقائع المدروسة.
وللنظرية المنظوميّة فائدتان منهجيّة ومعرفيّة. فمن الناحية المنهجية لا بدّ للمقاربة ذات التمشّي التحليلي التي تفكّك موضوعها، من أن تُتبع بتمشٍّ تأليفي. وبذلك ينبغي للنموذج النظري أن يسمح بتطوير نظريات فرعية تقتصر على مجالات محدودة. وبذلك يتسنى الوصول إلى دقّة أكبر في تحليل التفاصيل، هذا من جهة. ومن جهة أخرى، ينبغي أن يوفر النموذج إطارًا عامًّا لدمج تلك النظريّات الفرعية التي تعمل بصفتها منظومات/ وحدات في نظام عضوي واحد. وبهذه الطريقة –فإننا من الناحية المعرفية باتخاذنا التصوّر المنظوميّ إطارًا، نحافظ على التصوّر العامّ الشديد الأهمّية في فهم الظواهر والوقائع المدروسة.
Keywords
اللسانيات المنظومية – اللسانيات العرفانية – النظرية الهولية – الذّرّية – الطبيعانية.