Abstract
E-learning is a modern means of teaching, and it is a teaching method used in most developed countries, so the researcher measured the effectiveness of this method for the history department teachers during the curfew period in Iraq during the spread of Corona virus, so the current research aims to (know the level of practice Teachers of the History Department of e-learning from the students ’point of view), and the basic research sample included (100) students, i.e. (28%) of the total research community of (456) students, and in order to achieve the goal of the research, the researcher built a scale to collect information Then it was displayed electronically via the internet on Maj A pest of experts and arbitrators to ensure the accuracy of the scale, and the stability of the scale was confirmed after applying it electronically to a survey sample of (30) students and the midway segmentation method, then the tool was applied in its final form to the basic sample and the results were statistically analyzed and depending on those results the researcher recommended several recommendations Among them, the necessity of introducing teachers in remedial courses in electronic learning method
Abstract
يمثل التعليم الالكتروني وسيلة حديثة من وسائل التدريس , و هو طريقة تدريسية مستعملة في اغلب الدول المتقدمة , لذا عمد الباحث لقياس فاعلية هذه الطريقة لدى تدريسيي قسم التاريخ في مدة حظر التجوال في العراق اثناء انتشار فايروس كورونا ( covid 19 ) فكان هدف البحث الحالي هو معرفة ( مستوى ممارسة تدريسيي قسم التاريخ للتعليم الالكتروني من وجهة نظر الطلبة ) , و قد شملت عينة البحث الأساسية (100) طالب وطالبة وبنسبة (28%) من مجتمع البحث الكلي قبل استبعاد العينة الاستطلاعية البالغ (456) طالب و طالبة, ومن اجل تحقيق هدف البحث قام الباحث ببناء مقياس لجمع المعلومات ،ثم تم عرضه الكترونيا عن طريق النت على مجموعة من الخبراء و المحكمين للتأكد من صدقه , و تم التأكد من ثبات المقياس بعد تطبيقه الكترونيا على عينة استطلاعية بلغت (30) طالب و طالبة وبطريقة التجزئة النصفية ، و طبقت الاداة بصورتها النهائية على العينة الاساسية ، وتم تحليل النتائج احصائيا باستعمال الوسط المرجح والوزن المئوي كوسائل إحصائية ، و بعد تحليل النتائج التحليل احصائيا ، اوصى الباحث بعدة توصيات منها ضرورة ادخال التدريسيين في دورات تقوية في وسائل التعليم الالكتروني