Abstract
Modern drama has witnessed a powerful individualistic tendency coming from Italy represented by its significant dramatist Luigi Pirandello (1867-1936). Pirandello’s drama is greatly affected by his personal agony. Nevertheless, his plays represent a new tendency in twentieth century drama that depict the condition of the modern man, or more precisely the inner pain of the modern man. The present study is an attempt to trace the Nobel Winner of Arts (1934) and the author of “the Naked Masks” themes, techniques, and contributions through which he added much not only to Italian drama but also to modern drama in general.
Keywords
المعاناة ، الدراما الحديثة ، بيرانديلو، جائزة نوبل
Abstract
شهدت الدراما الحديثة نزعة فردية قوية قادمة من إيطاليا، متمثلة بالكاتب المسرحي الكبير لويجي بيرانديللو (1867-1936). وقد تأثرت دراما بيرانديللو بشكل كبير بمعاناته الشخصية ، ومع ذلك فإنّ مسرحياته تمثل اتجاها جديدا في دراما القرن العشرين التي تصور حالة الإنسان الحديث، أو بشكل أدق الألم الداخلي للإنسان الحديث. والدراسة الحالية هي محاولة لتتبع الحائز على جائزة نوبل في الآداب (1934) ومؤلف موضوعات وتقنيات ومساهمات "الأقنعة العارية" التي أضاف من خلالها كثيراً ليس فقط إلى الدراما الإيطالية ، ولكن أيضًا إلى الدراما الحديثة بشكل عام.
Keywords
Agony; Modern Drama; Nobel Prize; Pirandello.