Abstract
This research considers above subject on the base of Perlman and Titica\'s theory. Reasonings of the study make readers to surrender, silence and affirmation. The aim of research is, considering bases of reasoning about Kharazmi\'s letter to Neyshabur\'s shiietes and studies common grounds between writer and readers. Prosedure study is discursive pragmatics to reveal writer \'reasoning structure and then it demenestrates, how reasoning convinces readers and effectiveness degree on them. This study revealed that Kharazmi has used different reasons efficiencyly. Among these cases,logicoid reasonings with its two important subsets such as antithesis and comparison reasoning. The other reasonings are based on reality structure and also those show values and common cases between writer and readers. The writer has used many common grounds between himself and reader such as reality and the truth. These realities include applying values about introducing characters and their things, hictoric evidence and religious and literary cultures without getting help metaphor, simile, allegory, myth and symbol. The research demenestrated Kharazmi\'s high confidence to the realities, is a main factor of his access to addressed aim, that is, effectiveness on readers about defence from truth and chastiesment adversaries;however it hasn\'t allowed him latitude in creation of images. Furthermore, the writer has insisted on characters and their functions, so much. In addition, because judgement about people in different situations and by various people differs, therefore degree of effectiveness of these kind of reasonings is poor; while using logicoid reasons about other kinds of reasonings are more effective that Kharazmi in applying it has not been strong
Keywords
Abubakr Kharazmi
Kharazmi's letters
Neyshabur's Shiites
proof
reasoning
reasoning bases
Abstract
عالج البحثُ الموضوعَ على ضوء نظريّة بيرلمان وتيتيكاه في إطار السّياق النّصّي حيث يؤدّي المتلقّي إلى حالة إذعانٍ وانْقِيَادٍ وتصديقٍ. واستهدف البحث دراسةَ المرتكزات الحجاجيّة في رسالة الخوارزمي إلى جماعة الشّيعة بنيسابور والبحث عن المشتركات بين المبدع والمخاطَب من منظور تداوليّ حجاجيّ؛ وذلك للوقوف على البنية الحجاجيّة الّتي استخدمها الكاتب وتحديد دورها في إقناع المتلقّي والتّأثير فيه.
انجلت الدّراسة أنّ الخوارزمي استدعى حججًا عديدةً تختلف من حيث النّجاعة ؛منها حجج شبه منطقيّة ومن أهمّ أقسامها حجّة التّناقض وحجّة المقارنة؛ ومنها حجج مؤسّسة على بنية الواقع والحجج الّتي تستدعى القيم والمشترك؛ ووظّف المشتركات العديدة بينه وبين المخاطب كالحقائق والوقائع؛ منها استدعاء القيم في تعريفه عن الشّخصيّات وأعمالها، والشّواهد التّاريخيّة، والثّقافات الدّينيّة والأدبيّة دون توظيف الاستعارات، والتّشابيه، والتّمثيل، والأساطير، والرّموز مشيرًا إلى أنّ اعتماده الكثير على الوقائع والحقائق عامل رئيس في حصوله على غايته الخطابيّة وهو التّأثير على المخاطب في الدّفاع عن الحقّ وتقريع الجبهة المعارضة مع أنّه سلبت عنه حرّية العمل في خلق تصاويره. نقطة أخرى هي أنّه اعتمد على حجّة الشّخصيّات وأعمالهم اعتمادًا كثيرًا ولكنّها تتغيّر في تعدّد الظّروف وتغيّر المقامات وإذن نجاعته ضعيفة؛ هذا وأنّ الاعتماد على الحجج شبه المنطقيّة أكثر نجاعة بالنسبة إلى سائر أنواع الحجج ولكنّ اعتماد الخوارزمي عليها لم يکن قويّة.
انجلت الدّراسة أنّ الخوارزمي استدعى حججًا عديدةً تختلف من حيث النّجاعة ؛منها حجج شبه منطقيّة ومن أهمّ أقسامها حجّة التّناقض وحجّة المقارنة؛ ومنها حجج مؤسّسة على بنية الواقع والحجج الّتي تستدعى القيم والمشترك؛ ووظّف المشتركات العديدة بينه وبين المخاطب كالحقائق والوقائع؛ منها استدعاء القيم في تعريفه عن الشّخصيّات وأعمالها، والشّواهد التّاريخيّة، والثّقافات الدّينيّة والأدبيّة دون توظيف الاستعارات، والتّشابيه، والتّمثيل، والأساطير، والرّموز مشيرًا إلى أنّ اعتماده الكثير على الوقائع والحقائق عامل رئيس في حصوله على غايته الخطابيّة وهو التّأثير على المخاطب في الدّفاع عن الحقّ وتقريع الجبهة المعارضة مع أنّه سلبت عنه حرّية العمل في خلق تصاويره. نقطة أخرى هي أنّه اعتمد على حجّة الشّخصيّات وأعمالهم اعتمادًا كثيرًا ولكنّها تتغيّر في تعدّد الظّروف وتغيّر المقامات وإذن نجاعته ضعيفة؛ هذا وأنّ الاعتماد على الحجج شبه المنطقيّة أكثر نجاعة بالنسبة إلى سائر أنواع الحجج ولكنّ اعتماد الخوارزمي عليها لم يکن قويّة.
Keywords
الحجاج ، المرتكزات الحجاجيّة ، الحجّة - أبوبكر الخوارزمي، رسائل الخوارزمي، جماعة الشّيعة بنيسابور.