Abstract
This study is set to investigate Mary Shelley’s "Frankenstein" or "The Modern Prometheus" in as a Gothic fiction in which the ill-treatment of the deformed human nature leads to the development of malevolent actions. The study aims at exploring the structure of the clause as representation in terms of Halliday’s Systemic Functional Linguistics (SFL). It is an attempt to unravel the dominant type(s) of clauses in the language of Mary Shelley’s literary work. The study proceeds with the hypothesis that being a scientific fiction anatomizing the creation of deformed human identity. Though the scope of the study is confined to Frankenstein or The Modern Prometheus as linguistic data, it has recourse to resources on the Gothic and romantic fiction to comprehend the cultural and knowledgeable background of Shelley’s literary work of art. In spite of the fact that Frankenstein is a narrative about a monstrous creature who has committed a serial of crimes, still the literary text is a human experience
Keywords
Gothic fiction
Literary stylistics
Romantic fiction
Transitivity
Abstract
تم إعداد هذه الدراسة لاستقصاء (فرانكشتاين) لماري شلي أو (بروميثيوس الحديثة) كخيال قوطي يؤدي فيه سوء المعاملة للطبيعة البشرية المشوهة إلى تطور أعمال شريرة. تهدف الدراسة إلى استكشاف بنية المادة كتمثيل في علم اللغة الوظيفي النظامي (SFL) في هاليداي. إنها محاولة لكشف النوع (الأنواع) السائد من الجمل في لغة العمل الأدبي لماري شيلي. تستمر الدراسة بافتراض أن كونها خيالًا علميًا يوحي بتكوين هوية بشرية مشوهة. على الرغم من أن نطاق الدراسة يقتصر على (فرانكشتاين) أو (بروميثيوس الحديث) كبيانات لغوية ، إلا أنه يلجأ إلى المصادر المتعلقة بالخيال القوطي والرومانسي لفهم الخلفية الثقافية والمعرفة بعمل شيلي الأدبي. على الرغم من حقيقة أن (فرانكشتاين) هو سرد حول مخلوق وحشي ارتكب سلسلة من الجرائم ، لا يزال النص الأدبي تجربة إنسانية
Keywords
Gothic fiction
Literary stylistics
Romantic fiction
Transitivity