Abstract
The study aimed to establish grades and standard levels for testing tactical behavior as an indicator for evaluating football players for youth under 19 years of age, in order to work on improving the level of offensive tactical behavior in the near future, The research community was chosen intentionally, which included (225) players for the 2023/2024 sports season distributed among (9) clubs in Baghdad, They are the entire community of origin, and the goalkeepers and goalkeepers were excluded (27) players, and (8) players were excluded for not completing the tests due to injury or absence, and (10) players were also excluded for the purpose of the reconnaissance experiment, so the number of members of the actual sample reached (180) players, and this number constitutes (80%) of the original population The time period was determined for the period from (2/1/2024) to (7/1/2024) and the researcher used the descriptive approach, and the researcher used a set of statistical methods to achieve the goal of his research (arithmetic mean, standard deviation, and standard scores in a sequential manner), in addition to finding the limits of the standard scores and the limits of the levels and their percentages. The researcher reached a set of conclusions, which are:
It was achieved to extract grades and levels for the tactical behavior of young players under 19 years of age.
There appeared to be a significant discrepancy between grades among all players.
Adopting grades and standard levels of tactical behavior as an indicator for evaluating players.
Conduct similar studies for other Sunni teams as well as clubs.
It was achieved to extract grades and levels for the tactical behavior of young players under 19 years of age.
There appeared to be a significant discrepancy between grades among all players.
Adopting grades and standard levels of tactical behavior as an indicator for evaluating players.
Conduct similar studies for other Sunni teams as well as clubs.
Keywords
as an indicator for evaluating youth team players
Standard grades and levels
tactical behavior
Abstract
هدفت الدراسة الى وضع درجات ومستويات معيارية لاختبار التصرف الخططي كمؤشر لتقييم لاعبي كرة القدم للشباب دون 19 سنة للعمل على تحسين مستوى التصرف الخططي الهجومي في المستقبل القريب، تم اختيار مجتمع البحث بالطريقة العمدية والذي أشتمل (225) لاعب للموسم الرياضي 2023/2024 موزعين على (9) اندية في بغداد، وهم مجتمع الأصل بالكامل وتم آستبعاد حراس المرمى والبالغ عددهم (27) لاعباً وكذلك تم استبعاد (8) لاعبين لعدم إكمالهم الاختبارات بسبب الإصابة أو التغيب، وكذلك تم استبعاد (10) لاعبين لغرض التجربة الاستطلاعية، وبذلك بلغ عدد أفراد العينة الفعلية (180) لاعباً ويشكل هذا العدد ما نسبته (80%) من أصل المجتمع، وتحدد المجال الزماني للفترة من (1/2/2024) لغاية (1/7/2024) واستخدم الباحث المنهج الوصفي، واستعمل الباحث مجموعة من الوسائل الإحصائية لتحقيق هدف بحثه (الوسط الحسابي، والانحراف المعياري، والدرجات المعيارية بطريقة التتابع) فضلاً عن إيجاد حدود الدرجات المعيارية وحدود المستويات ونسبها المئوية، وتوصل الباحث الى مجموعة من الاستنتاجات هي:
تم التوصل الى استخراج الدرجات والمستويات للتصرف الخططي للاعبي الشباب دون 19 سنة.
ظهر هناك تفاوت بين الدرجات بشكل كبير بين جميع اللاعبين.
اعتماد الدرجات والمستويات المعيارية للتصرف الخططي كمؤشر لتقييم اللاعبين.
اجراء دراسات مشابهة للمنتخبات السنية الأخرى وكذلك الأندية.
تم التوصل الى استخراج الدرجات والمستويات للتصرف الخططي للاعبي الشباب دون 19 سنة.
ظهر هناك تفاوت بين الدرجات بشكل كبير بين جميع اللاعبين.
اعتماد الدرجات والمستويات المعيارية للتصرف الخططي كمؤشر لتقييم اللاعبين.
اجراء دراسات مشابهة للمنتخبات السنية الأخرى وكذلك الأندية.
Keywords
التصرف الخططــي
درجات ومستويات معيارية
كمؤشر لتقيم لاعبي اندية بغداد دون 19 سنة