Abstract
The study aimed at identifying effective use Infographic in teaching social studies the development of some visual thinking skills and motivation of third grade students, and the sample of the study consisted of (60) a student of third grade students, with average (30) requesting group, Using the Infographic, and represented (30) requesting control group study was the usual way in training, Visual thinking skills test was applied and motivation scale measurement and away on a sample survey, the study as:
Statistically significant differences (at a level of significance of 0.001) between the experimental group and students’ average grades of students in the control group to test visual thinking skills and motivation scale for the pilot group Statistically significant differences (at a level of significance of 0.001) between the experimental group and students’ average grades of students in the control group to test visual thinking skills and motivation scale for the pilot group.
Statistically significant differences (at a level of significance of 0.001) between the experimental group and students’ average grades of students in the control group to test visual thinking skills and motivation scale for the pilot group Statistically significant differences (at a level of significance of 0.001) between the experimental group and students’ average grades of students in the control group to test visual thinking skills and motivation scale for the pilot group.
Keywords
: Infographic
Visual Thinking
Motivation
Abstract
الملخص:
استهدفت الدراسة التعرف على فاعلية استخدام الانفوجرافيك في تدريس الدراسات الاجتماعية في تنمية بعض مهارات التفكير البصري والدافعية لدى طالبات الصف الثالث المتوسط. وتكونت عينة الدراسة من (60) طالبة من طالبات الصف الثالث المتوسط، حيث مثلت (30) طالبة منها المجموعة التجريبية، ودرست باستخدام الانفوجرافيك، ومثلت (30) طالبة منها المجموعة الضابطة. ودرست بالطريقة المعتادة في التدريس، وطُبق اختبار مهارات التفكير البصري ومقياس الدافعية قبلياً وبعدياً على عينة الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى:
وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى دلالة 0.001) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في اختبار مهارات التفكير البصري ومقياس الدافعية لصالح المجموعة التجريبية.
استهدفت الدراسة التعرف على فاعلية استخدام الانفوجرافيك في تدريس الدراسات الاجتماعية في تنمية بعض مهارات التفكير البصري والدافعية لدى طالبات الصف الثالث المتوسط. وتكونت عينة الدراسة من (60) طالبة من طالبات الصف الثالث المتوسط، حيث مثلت (30) طالبة منها المجموعة التجريبية، ودرست باستخدام الانفوجرافيك، ومثلت (30) طالبة منها المجموعة الضابطة. ودرست بالطريقة المعتادة في التدريس، وطُبق اختبار مهارات التفكير البصري ومقياس الدافعية قبلياً وبعدياً على عينة الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى:
وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى دلالة 0.001) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في اختبار مهارات التفكير البصري ومقياس الدافعية لصالح المجموعة التجريبية.
Keywords
: الانفوجرافيك، التفكير البصري، الدافعية