Abstract
Al-Buhturi’s poetry (204-280 AH) represents a model that has its own peculiarity in ancient Arabic poetry, where critics unanimously agreed on the strength of this model and its representation of Arabic poetry that followed in the footsteps of the inherited poem in the Abbasid era in terms of contents and inherited rhetorical formation, as it corresponded to the model of Abu Tammam, who chose The craftsmanship, and the departure from the column of Arabic poetry, and the poem of Al-Siniyah is the head of Al-Buhturi’s poetry. It was read from different sides and every study was justified. This study comes to read Sina al-Buhturi from another point of view, which is "the killing of the cultural father". If the study sees that the poetic paintings that came in the poem were represented in talking about the self and its relationship with the other, as this represented the introduction of the poem and then what came from the description of the symbol of Persian civilization “Ewan Khosrau”, as it was a description based on exposure to Arab civilization and its poverty represented in “The AL, atlal of Saada," as mentioned by al-Buhturi. Perhaps the case of "killing the cultural father” falls in the same minds of many of the sons of civilizations, especially those who are aware of the image of self and altruism, and al-Buhturi is a model of these.. This is what the study reached in terms of results, represented in: Al-Buhturi's rejection of what the Arab civilization was like, and his admiration for what the Persian civilization was like through the remaining monuments left, including "Iwan Khosrau".
Keywords
Ewan Kassari
Killing the Cultural Father
Sinya Al-Bahtari
white
Abstract
يمثل شعر البحتري (204- 280هـ) إنموذجاً له خصوصيّته في الشعر العربي القديم، حيث أجمع النّقاد على قوّة هذا النموذج وتمثيله الشعر العربي الذي سار على خطى القصيدة الموروثة في العصر العباسي من حيث المضامين والتشكيل البلاغي الموروث، إذ كان يقابل إنموذج أبي تمام الذي اختار الصنعة، والخروج على عمود الشعر العربي، وتأتي قصيدة السينية رأس شعرية البحتري. لتمثل إنموذج شعريّة البحتري في موضوعها وقّوة سبكها اللغوي والبلاغي، ولذلك فقد عُني بها الدارسون من العرب وغير العرب. إذ قرئت من أوجه مختلفة وكانت كلُّ دراسة لها ما يبررها. وتأتي هذه الدراسة لتقرأ سينية البحتري من وجهة نظر أخرى هي " قتل الأب الثقافي". إذا ترى الدراسة أنّ ما جاء في القصيدة من لوحات شعريّة تمثّلت في الحديث عن الذات وعلاقتها مع الآخر، حيث مثل ذلك مقدمة القصيدة ثم ما جاء من وصفٍ لرمز الحضارة الفارسيّة "إيوان كسرى" إذ كان وصفاً يقوم على التعريض بالحضارة العربية وفقرها المتمثل في" أطلال سعدى" كما ذكر البحتري. ولعل حالة "قتل الأب الثقافي" يقع في نفس الكثير من أبناء الحضارات، ولا سيما الذين يعون صورة الذاتية والغيرية والبحتري إنموذجٌ من هؤلاء. ولعل هذا ما توصلت إليه الدراسة من نتائج تمثلت في :رفض البحتري ما كانت علية الحضارة العربيّة، وإعجابه بما كانت عليه الحضارة الفارسيّة من خلال ما تركت من آثار باقية ومنها " إيوان كسرى".
Keywords
سينيّة البحتري، أيوان كسرى، الأبيض، قتل الأب الثقافي.