Abstract
The problem of research is to answer the following question: Do exercises in accordance with learning patterns affect the development of mental rotation and learn some of the offensive skills of football for students? The aim of this study is to prepare exercises according to the learning styles of football for students, to know the effect of the exercises on learning patterns in the development of the mental rotation of football for students and to identify the preference of learning patterns in the development of mental rotation and learning the skills of handling and football. Exercises based on learning patterns have a positive impact on the development of mental cycling for students.
The researcher used the experimental method to suit the nature of the research in the manner of the three equal experimental groups as the appropriate method to solve the research problem and achieve its objectives.
The research sample included (30) students from the second grade students.
After processing the results obtained by the researcher concluded that the exercise according to the learning patterns applied to the three experimental groups had a positive impact in the development of mental rotation and learn some of the skills of handling and scoring in football.
In light of the conclusions reached by the researcher, it is recommended to use exercises according to the learning patterns in the lesson of physical education, so as to suit the age of students, as students need the atmosphere of competition and fun.
The researcher used the experimental method to suit the nature of the research in the manner of the three equal experimental groups as the appropriate method to solve the research problem and achieve its objectives.
The research sample included (30) students from the second grade students.
After processing the results obtained by the researcher concluded that the exercise according to the learning patterns applied to the three experimental groups had a positive impact in the development of mental rotation and learn some of the skills of handling and scoring in football.
In light of the conclusions reached by the researcher, it is recommended to use exercises according to the learning patterns in the lesson of physical education, so as to suit the age of students, as students need the atmosphere of competition and fun.
Abstract
تكمن مشكلة البحث بالإجابة عن التساؤل الآتي: هل للتمرينات على وفق أنماط التعلّم أثر في تنمية التدوير العقلي وتعلّم بعض المهارات الهجومية بكُرة القدم للطلاب؟ هدفت الدّراسة الحالية إِلى: إعداد تمرينات على وفق أنماط التعلم بكرة القدم للطلاب، ومعرفة تأثير التمرينات على وفق أنماط التعلم في تنمية التدوير العقلي بكرة القدم للطلاب، والتعرف إِلى أفضلية أنماط التعلّم في تنمية التدوير العقلي وتعلّم مهارتي المناولة والتهديف بكُرة القدم، وتمثلت فرضية البحث بأَنَّ للتمرينات على وفق أنماط التعلم تأثير ايجابي في تنمية التدوير العقلي بكرة القدم للطلاب.
استعمل الباحثان المنهج التجريبي لملائمة طبيعة البحث بأسلوب المجموعات التجريبية الثلاث المتكافئة لكونه المنهج الملائم لحل مشكلة البحث وتحقيق أهدافه.
واشتملت عينة البحث على (30) طالبًا من طلاب الصف الثاني المتوسط.
وبعد معالجة النتائج التي حصل عليها الباحثان توصلا إِلى إِنَّ للتمرينات على وفق أنماط التعلّم التي طبقت على المجموعات التجريبية الثلاث كانَ لها أثر إيجابي في تنمية التدوير العقلي وتعلّم بعض مهارتي المناولة والتهديف في كُرة القدم.
في ضوء الاستنتاجات التي توصل إليه الباحثان، يوصي بضرورة استعمال تمرينات على وفق أنماط التعلّم في درس التربيّة الرياضية، وذلك لتناسبه مع أعمار الطلاب، إذ يحتاج الطلاب لأجواء التنافس والمرح.
استعمل الباحثان المنهج التجريبي لملائمة طبيعة البحث بأسلوب المجموعات التجريبية الثلاث المتكافئة لكونه المنهج الملائم لحل مشكلة البحث وتحقيق أهدافه.
واشتملت عينة البحث على (30) طالبًا من طلاب الصف الثاني المتوسط.
وبعد معالجة النتائج التي حصل عليها الباحثان توصلا إِلى إِنَّ للتمرينات على وفق أنماط التعلّم التي طبقت على المجموعات التجريبية الثلاث كانَ لها أثر إيجابي في تنمية التدوير العقلي وتعلّم بعض مهارتي المناولة والتهديف في كُرة القدم.
في ضوء الاستنتاجات التي توصل إليه الباحثان، يوصي بضرورة استعمال تمرينات على وفق أنماط التعلّم في درس التربيّة الرياضية، وذلك لتناسبه مع أعمار الطلاب، إذ يحتاج الطلاب لأجواء التنافس والمرح.