Abstract
Among the most important issues raised in Islamic political thought, what is the position of the Prophet on the issue of the system of government after him? And their evidence for that is that the Prophet realized the strength of the tribal feeling among the Arabs, which means rejecting the system of inheritance. Or that the Prophet wanted to leave the nation the freedom to choose a system of government that is commensurate with the changes of time and place. And there are those who believe that the Prophet must have an opinion on the issue of the system of government after him, and their evidence is that the Prophet’s call is comprehensive for everything, including the system of government on the basis of which Sharia can be applied or not. Because the people are on the religion of their kings, then the approach of the Prophet in his life is based on that he used to appoint a person in his place when he went to war or Umrah or any other place, In addition, the Prophet is aware of the external (Sasanian and Byzantine) dangers, and the internal ones, who are the Jews, the hypocrites, and the so-called prophets
Abstract
من أهم المسائل التي أثيرت في الفكر السياسي الإسلامي، ما موقف النبي من مسألة نظام الحكم من بعده، فهناك من يرى أن النبي محمد (ص) لم يكن له رأي في مسألة نظام الحكم من بعده، وأدلتهم في ذلك أن النبي أدرك قوة الشعور القبلي عند العرب وهو ما يعني رفض نظام الوراثة، أو أن النبي (ص) أراد أن يترك للأمة حرية اختيار نظام للحكم يتناسب مع متغيرات الزمان والمكان، وهناك من يرى أنه يجب أن يكون للنبي رأي في مسألة نظام الحكم من بعده وأدلتهم أن دعوة النبي شاملة لكل شيء ومنها نظام الحكم الذي على أساسه يمكن تطبيق الشريعة أو لا، لأن الناس على دين ملوكهم، ثم أن منهج النبي (ص) في حياته قائم على أنه كان يستخلف شخصا مكانه حينما يذهب للحرب أو العمرة أو أي مكان آخر، فضلا عن ذلك أن النبي (ص) مدرك للأخطار الخارجية (الساسانية والبيزنطية)، والداخلية، وهم اليهود والمنافقين ومدعو النبوة، وكل ذلك كان خطرا يهدد دولة النبي (ص) الذي يفرض عليه أن يؤمن مستقبل دولته الناشئة.
Keywords
الإسلام ، النبي محمد (ص)، الإمامة، نظام الحكم في الإسلام.