Abstract
Two people is no different in that the Quranic text top text in
rhetoric and eloquence,
has challenged eloquent that come like
even if some of them to some of the hinterland. The
metaphorical meanings
abounded in the
Koran even
said that
metaphor if many in the speech became a reality. That is counting the number of scientists Koran commentators whole truth. This research but aimed at the real and metaphorical meanings of Quranic Single, such as the sky and compassion The sky really is all what became over you, and the roof of the house. And metaphorical sense of the sky is rain. And compassion really is the kindness and tenderness, and metaphor is paradise. And there are many in the Koran, which we will look to in this search
rhetoric and eloquence,
has challenged eloquent that come like
even if some of them to some of the hinterland. The
metaphorical meanings
abounded in the
Koran even
said that
metaphor if many in the speech became a reality. That is counting the number of scientists Koran commentators whole truth. This research but aimed at the real and metaphorical meanings of Quranic Single, such as the sky and compassion The sky really is all what became over you, and the roof of the house. And metaphorical sense of the sky is rain. And compassion really is the kindness and tenderness, and metaphor is paradise. And there are many in the Koran, which we will look to in this search
Abstract
البحث :
إن النص القرآني أعلى نص في الفصاحة ، وقد تحدى الفصحاء على أن يأتوا بمثله ولو كان بعضهم لبعض ظهيرا . وقد كثرت المعاني المجازية في النص القرآني حتى قيل إن المجاز إذا كثر صار الكلام حقيقة ولهذا عد عدد من العلماء منهم ابن الأثير القران كله حقيقة لا مجاز فيه .
وهذا البحث إنما يستهدف المعاني المجازية والحقيقية في عدد من المفردات القرآنية مثل (السماء) ، و( الرحمة) فالسماء معناها الحقيقي : كل ما علاك وهو الفضاء ، وسقف البيت ، ومعناه المجازي : المطر. والرحمة معناها الحقيقي : العطف والرقة ، أما معناها المجازي فهو الجنة .
إن النص القرآني أعلى نص في الفصاحة ، وقد تحدى الفصحاء على أن يأتوا بمثله ولو كان بعضهم لبعض ظهيرا . وقد كثرت المعاني المجازية في النص القرآني حتى قيل إن المجاز إذا كثر صار الكلام حقيقة ولهذا عد عدد من العلماء منهم ابن الأثير القران كله حقيقة لا مجاز فيه .
وهذا البحث إنما يستهدف المعاني المجازية والحقيقية في عدد من المفردات القرآنية مثل (السماء) ، و( الرحمة) فالسماء معناها الحقيقي : كل ما علاك وهو الفضاء ، وسقف البيت ، ومعناه المجازي : المطر. والرحمة معناها الحقيقي : العطف والرقة ، أما معناها المجازي فهو الجنة .
Keywords
لقران الكريم كتاب اللّٰه العزيز ودستور الإسلام وشريعته السمحة . اهتم العلماء بدراسته من نحاة ولغويين ومفسرين وبلاغيين وغيرهم ، فدرسوا قراءاته وتفسيره والمحكم والمتشابه والناسخ والمنسوخ كما درسوا المفردة القرآنية من حيث صياغتها وتعدد دلالاتها واصلها ،والحقيقة والمجاز ، وتنبهوا على القصدية والدقة في التعبير القراني وتخصيص بعض المفردات والتعبيرات بمعنى معين ، فوقفوا على الإعجاز اللغوي فيه كما وقفوا على الإعجاز البلاغي والعلمي . وسنحاول في هذا البحث لوقوف على الحقيقة والمجاز في عدد من المفردات ،فقد تأتي المفردة القرآنية مرادا بها المعني لمجازي لا الحقيقي ، وقد تأتي بالمعنيين الحقيقي والمجازي مثل مفردة ( الناس ) ، فالمعنى الحقيقي للناس القوم أو الأمة أو الجيل ،أما معناها المجازي فهو النبي إبراهيم عليه السلام أو نبينا محمد صلى اللّٰه عليه وسلم .