Abstract
The problem of research can be expressed in the following question: What culture do we want and how? This question may be one of the most important questions in post-2003 Iraq. The stakeholders did not specify the nature of the culture that is intended to be common and which is thought to be capable of shaping the society of the future.
The aim of the research is to prepare a proposed strategy to promote a contemporary culture among the Iraqi society. In order to prepare this strategy, the following sub-objectives must be achieved:
1 - Formulating a general form for informed cultural conten
2- Identifying the parties that would oversee this strategy that can be implement and evaluate their stages
3 - Identifying the methods and tools which used to implement the proposed cultural strategy
The research is based on the nature of the studying , which is one of the qualitative research techniques, because the research is interested in studying the cultural phenomenon of Iraq and proposing a cultural strategy as an alternative to the random methods that are dealt with in cultural upbringing.
The aim of the research is to prepare a proposed strategy to promote a contemporary culture among the Iraqi society. In order to prepare this strategy, the following sub-objectives must be achieved:
1 - Formulating a general form for informed cultural conten
2- Identifying the parties that would oversee this strategy that can be implement and evaluate their stages
3 - Identifying the methods and tools which used to implement the proposed cultural strategy
The research is based on the nature of the studying , which is one of the qualitative research techniques, because the research is interested in studying the cultural phenomenon of Iraq and proposing a cultural strategy as an alternative to the random methods that are dealt with in cultural upbringing.
Keywords
Culture
media
Strategy
Abstract
يمكن التعبير عن اشكالية البحث بالسؤال الآتي : أية ثقافة نريد وكيف ؟ قد يكون هذا السؤال من بين الأسئلة المهمة في عراق ما بعد 2003 ، اذ لم تحدد الجهات المعنية طبيعة الثقافة التي يُراد لها الشيوع والتي يُظن انها قادرة على صناعة مجتمع المستقبل .
ويهدف البحث الى ( اعداد استراتيجية مقترحة لإشاعة ثقافة معاصرة لدى المجتمع العراقي ) ، ولكي يتسنى اعداد هذه الاستراتيجية لابد من تحقيق الأهداف الفرعية الاتية :
1ــ صياغة اطار عام لمضمون ثقافي مستنير .
2 ــ تحديد الجهات التي من شأنها الأشراف على هذه الاستراتيجية وتنفيذها وتقييم مراحلها .
3 ــ تحديد الطرق والأدوات التي يُستعان بها لتنفيذ الاستراتيجية الثقافية المقترحة .
4 ــ الكشف عن التحديات والعقبات التي يمكن أن تعترض طبيعة المضمون وآليات تنفيذه.
5 ــ تحديد متطلبات وآليات تنفيذ المشروع القانونية والمالية والتقييمية
أعتمد البحث على نموذج دراسة الحالة الذي يعد أحد تقنيات البحوث الكيفية ، لكون البحث يهتم بدراسة الظاهرة الثقافية العراقية واقتراح استراتيجية ثقافية بديلا للأساليب العشوائية التي يجري التعامل بها في التنشئة الثقافية .
ويهدف البحث الى ( اعداد استراتيجية مقترحة لإشاعة ثقافة معاصرة لدى المجتمع العراقي ) ، ولكي يتسنى اعداد هذه الاستراتيجية لابد من تحقيق الأهداف الفرعية الاتية :
1ــ صياغة اطار عام لمضمون ثقافي مستنير .
2 ــ تحديد الجهات التي من شأنها الأشراف على هذه الاستراتيجية وتنفيذها وتقييم مراحلها .
3 ــ تحديد الطرق والأدوات التي يُستعان بها لتنفيذ الاستراتيجية الثقافية المقترحة .
4 ــ الكشف عن التحديات والعقبات التي يمكن أن تعترض طبيعة المضمون وآليات تنفيذه.
5 ــ تحديد متطلبات وآليات تنفيذ المشروع القانونية والمالية والتقييمية
أعتمد البحث على نموذج دراسة الحالة الذي يعد أحد تقنيات البحوث الكيفية ، لكون البحث يهتم بدراسة الظاهرة الثقافية العراقية واقتراح استراتيجية ثقافية بديلا للأساليب العشوائية التي يجري التعامل بها في التنشئة الثقافية .
Keywords
الاستراتيجية، الاعلام، الثقافة