Abstract
The current research aimed to identify positive thinking and its skills (self- talk, imagination, and positive expectation) in children according to the variables of age (8, 9, 10, 11) years and gender (males, females). The significance of the differences in it is known according to the variables of age and gender. The research has adopted the Daniel (2018) scale of positive thinking skills. After the researcher verified its standard characteristics, the scale was applied to a sample of (200) boys and girls, who were chosen by stratified random method, with (50) boys and girls in each age group, equally between males and females. The results of the research showed that the positive thinking and its three skills (self- talk, imagination, and positive expectation) among children at the age of (8) years was weak, and at the age of (9) years the children had positive thinking with its three skills at an average level. As for the ages of (10 and 11) years the possessed positive thinking with his three skills at a high level. The results also showed that positive thinking and its skills develop with age, and take a continuous path. The gender variable did not appear to have any effect on this thinking.
Keywords
positive imagination
Positive thinking
self- talking
Abstract
استهدف البحث الحالي تعرف التفكير الايجابي ومهاراته (حديث الذات، والتخيل، والتوقع الايجابي) عند الأطفال تبعاً لمتغيري العمر (8 ، 9، 19، 11) سنة، والجنس (ذكور، اناث). وتعرف دلالة الفروق فيه تبعاً لمتغيري العمر والجنس. وقد تبنت الباحثة اختبار دانيال (2018) لمهارات التفكير الايجابي. وبعد ان تحققت الباحثة من خصائصه القياسية طُبق المقياس على عينة بلغت (200) طفلاً وطفلة، أختيروا بالطريقة الطبقية العشوائية، بواقع (50) طفلاً وطفلة في كل فئة عمرية، مناصفة بين الذكور والاناث. وقد أظهرت نتائج البحث ان التفكير الايجابي ومهاراته الثلاث(حديث الذات، والتخيل، والتوقع الايجابي) لدى الاطفال في عمر (8) سنوات كان ضعيفاً، وفي عمر (9) سنوات أمتلك الأطفال تفكيراً ايجابياً بمهاراته الثلاث بمستوى متوسط. أما في عمر (10 و 11) سنة فقد أمتلكوا تفكيراً ايجابياً بمهاراته الثلاث بمستوى عالٍ. كما أظهرت النتائج ان التفكير الايجابي ومهاراته يتطور مع التقدم بالعمر، ويتخذ مساراً مستمراً. ولم يظهر لمتغير الجنس أثراً في هذا التفكير.
Keywords
التفكير الإيجابي، حديث الذات، التوقع الايجابي