Abstract
ييدؼ البحث الحالي إلى التعرؼ عمى )أثر است ا رتيجية التخيؿ التعميمي في تحصيؿ مادة
التربية الإسلامية لدى طلاب الخامس الأدبي(
ولغرض التحقؽ مف ذلؾ ت صياغة الفرضية الصفرية التي تنص عمى أنو )لا توجد فروؽ
ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة) 0٘ٓ (ٓ بيف متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية
التي تدرس باستخدا است ا رتيجية )التخيؿ التعميمي( ومتوسط درجات المجموعة الضابطة التي
تدرس باستخدا الطريقة الاعتيادية في اختبار التحصيؿ البعدي لمادة التربية الإسلامية(.
وقد استعمؿ الباحث المنيج التجريبي واختار التصمي التجريبي ذا المجموعتيف المتكافئة
ذات الاختبار البعدي، و تألؼ مجتمع الد ا رسة مف طلاب الصؼ الخامس الأدبي في المدارس
الإعدادية التابعة لممديرية العامة لتربية الرصافة الثالثة لمعا الد ا رسي) -ٖٕٕٓ (ٕٕٗٓ لغرض
تطبيؽ التجربة، بمغت عينة الد ا رسة ) ٙٓ( طالبا مف طلاب الصؼ الخامس الأدبي وزعوا عمى
مجموعتيف واحدة تجريبية وواحدة ضابطة، إذ كاف عدد المجموعة التجريبية) (ٖٓ طالب الذيف
درسوا وفؽ است ا رتيجية التخيؿ التعميمي، وعدد المجموعة الضابطة ) (ٖٓ طالب الذيف درسوا وفؽ
الطريقة الاعتيادية، أعد الباحث الأداة اللازمة لد ا رستو الحالية التي اشتممت عمى اختبار
التحصيمي المكوف مف ) (ٓٗ فقرة منيا ) (ٖ٘ فقرة مف نوع الاختيار مف متعدد، و) (٘ مف النوع
المقالي واستخرج بنفسو الخصائص السايكومترية اللازمة لأداة الد ا رسة، ث شرع الباحث بنفسو في
تنفيذ التجربة، وبعد إنياء التجربة طبؽ الباحث الاختبار عمى عينة الد ا رسة لغرض التحقؽ مف
صحة فرضية الد ا رسة وبعد معالجة البيانات عف طريؽ برنامج الحزمة الإحصائية ) )SPSS
باستعماؿ الوسائؿ الإحصائية المناسبة لمنيج الد ا رسة، كشفت الد ا رسة عف وجود فروؽ ذات دلالة
إحصائية بيف المجموعة التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيمي لمادة التربية الإسلامية
لصالح المجموعة التجريبية واستنادا إلى نتائج الد ا رسة الحالية توصؿ الباحث إلى مجموعة مف
الاستنتاجات والتوصيات والمقرحات.
الكلمات المفتاحية: التخيل التعليمي، التحصيل الدراسي، المرحلة الإعدادية .
التربية الإسلامية لدى طلاب الخامس الأدبي(
ولغرض التحقؽ مف ذلؾ ت صياغة الفرضية الصفرية التي تنص عمى أنو )لا توجد فروؽ
ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة) 0٘ٓ (ٓ بيف متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية
التي تدرس باستخدا است ا رتيجية )التخيؿ التعميمي( ومتوسط درجات المجموعة الضابطة التي
تدرس باستخدا الطريقة الاعتيادية في اختبار التحصيؿ البعدي لمادة التربية الإسلامية(.
وقد استعمؿ الباحث المنيج التجريبي واختار التصمي التجريبي ذا المجموعتيف المتكافئة
ذات الاختبار البعدي، و تألؼ مجتمع الد ا رسة مف طلاب الصؼ الخامس الأدبي في المدارس
الإعدادية التابعة لممديرية العامة لتربية الرصافة الثالثة لمعا الد ا رسي) -ٖٕٕٓ (ٕٕٗٓ لغرض
تطبيؽ التجربة، بمغت عينة الد ا رسة ) ٙٓ( طالبا مف طلاب الصؼ الخامس الأدبي وزعوا عمى
مجموعتيف واحدة تجريبية وواحدة ضابطة، إذ كاف عدد المجموعة التجريبية) (ٖٓ طالب الذيف
درسوا وفؽ است ا رتيجية التخيؿ التعميمي، وعدد المجموعة الضابطة ) (ٖٓ طالب الذيف درسوا وفؽ
الطريقة الاعتيادية، أعد الباحث الأداة اللازمة لد ا رستو الحالية التي اشتممت عمى اختبار
التحصيمي المكوف مف ) (ٓٗ فقرة منيا ) (ٖ٘ فقرة مف نوع الاختيار مف متعدد، و) (٘ مف النوع
المقالي واستخرج بنفسو الخصائص السايكومترية اللازمة لأداة الد ا رسة، ث شرع الباحث بنفسو في
تنفيذ التجربة، وبعد إنياء التجربة طبؽ الباحث الاختبار عمى عينة الد ا رسة لغرض التحقؽ مف
صحة فرضية الد ا رسة وبعد معالجة البيانات عف طريؽ برنامج الحزمة الإحصائية ) )SPSS
باستعماؿ الوسائؿ الإحصائية المناسبة لمنيج الد ا رسة، كشفت الد ا رسة عف وجود فروؽ ذات دلالة
إحصائية بيف المجموعة التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيمي لمادة التربية الإسلامية
لصالح المجموعة التجريبية واستنادا إلى نتائج الد ا رسة الحالية توصؿ الباحث إلى مجموعة مف
الاستنتاجات والتوصيات والمقرحات.
الكلمات المفتاحية: التخيل التعليمي، التحصيل الدراسي، المرحلة الإعدادية .
Abstract
The current research aims to investigate the impact of the
educational imagination strategy on the achievement of Islamic Education
among fifth-grade literary students. For this purpose, the null hypothesis
was formulated stating that there are no statistically significant
differences at the significance level of 0.05 between the mean scores of
students in the experimental group, taught using the educational
imagination strategy, and those in the control group, taught using the
conventional method, in the post-test of Islamic Education.The researcher
employed an experimental approach and selected a two-group pretestposttest
design. The study population consisted of fifth-grade literary
students in preparatory schools affiliated with the Directorate General of
Education for Rusafa Third for the academic year (2023-2024) for the
purpose of conducting the experiment. The study sample comprised 60
students, divided into two groups: one experimental group of 30 students
taught with the educational imagination strategy and one control group of
30 students taught with the conventional method.The researcher prepared
the necessary instrument for the study, which included a achievement test
consisting of 40 items, including 35 multiple-choice questions and 5
essay questions. The researcher also conducted the psychometric analysis
of the study instrument. Subsequently, the researcher implemented the
experiment and, upon completion, administered the test to the study
sample to verify the study hypothesis. After data processing using the
Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) and employing
appropriate statistical methods for the study design, the study revealed
statistically significant differences between the experimental and control
groups in the post-test of Islamic Education in favor of the experimental
group.Based on the findings of the current study, the researcher drew
several conclusions, recommendations, and suggestions.
Keywords: educational imagination, academic achievement,
middle school
educational imagination strategy on the achievement of Islamic Education
among fifth-grade literary students. For this purpose, the null hypothesis
was formulated stating that there are no statistically significant
differences at the significance level of 0.05 between the mean scores of
students in the experimental group, taught using the educational
imagination strategy, and those in the control group, taught using the
conventional method, in the post-test of Islamic Education.The researcher
employed an experimental approach and selected a two-group pretestposttest
design. The study population consisted of fifth-grade literary
students in preparatory schools affiliated with the Directorate General of
Education for Rusafa Third for the academic year (2023-2024) for the
purpose of conducting the experiment. The study sample comprised 60
students, divided into two groups: one experimental group of 30 students
taught with the educational imagination strategy and one control group of
30 students taught with the conventional method.The researcher prepared
the necessary instrument for the study, which included a achievement test
consisting of 40 items, including 35 multiple-choice questions and 5
essay questions. The researcher also conducted the psychometric analysis
of the study instrument. Subsequently, the researcher implemented the
experiment and, upon completion, administered the test to the study
sample to verify the study hypothesis. After data processing using the
Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) and employing
appropriate statistical methods for the study design, the study revealed
statistically significant differences between the experimental and control
groups in the post-test of Islamic Education in favor of the experimental
group.Based on the findings of the current study, the researcher drew
several conclusions, recommendations, and suggestions.
Keywords: educational imagination, academic achievement,
middle school