Abstract
The research aims to identify the effect of teaching using the Panel method on the achievement of fifth grade primary school students in science. The researcher adopted the experimental method with an experimental design for two equivalent groups. The researcher randomly selected (Shaheed Nazhan Elementary School) distributed into two sections (A.B). Section (A) was randomly selected to represent the experimental group and the number of its students was (35) students. In the same way، Section (B) was selected to represent the control group and the number of its students was (36) students. The research sample in them was (71) students. The researcher statistically rewarded the students of the two research groups in the following variables: (chronological age calculated in months، previous information test، and Raven intelligence test). The researcher determined the subject matter with topics from the science book for the fifth grade primary school. Then the researcher formulated behavioral objectives، the number of which reached (110) behavioral objectives representing the first three cognitive levels of Bloom's classification in the cognitive domain. As for the research tool، it was The researcher intended to construct the achievement test، which consisted of (30) objective test paragraphs of the multiple-choice type with four alternatives according to (the specifications table)، and the validity، discrimination coefficient، difficulty، effectiveness of alternatives and stability were verified; and its stability was verified by the split-half method; and the researcher used appropriate statistical means to extract data، and the results showed the superiority of the experimental group students over the control group students in the achievement test.
Keywords
Panel method، academic achievement، fifth grade primary، science subject
Abstract
يهدف البحث التعرف على اثر طريقة بانيل في تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مادة العلوم، واعتمدت الباحثة المنهج التجريبي ذي التصميم التجريبي لمجموعتين متكافئتين، واختارت الباحثة عشوائياً (مدرسه الشهيد نزهان الابتدائية للبنين) توزعت على شعبتين (أ.ب) وقد تم اختيار شعبة (أ) بطريقة عشوائية لتمثل المجموعة التجريبية وعدد تلاميذها (45) تلميذاً، وبالطريقة نفسها تم اختيار شعبة (ب) لتمثل المجموعة الضابطة وعدد تلاميذها (45) تلميذاً، وبلغت عينة البحث فيهما (90) تلميذاً، وقد كافأت الباحثَة احصائياً بين تلاميذ مجموعتي البحث في المتغيرات الاتية: (العمر الزمني محسوباً بالأشهر، واختبار المعلومات السابقة، واختبار الذكاء رافن)، وحددت الباحثة المادة الدراسية بالموضوعات من كتاب العلوم للصف الخامس الابتدائي، ثم صاغَت الباحثة أهدافاً سلوكية إذ بلغ عددها (110) هدفاً سلوكياً ممثلة للمستويات المعرفية الثلاث الاولى من تصنيف بلوم في المجال المعرفي، أما بالنسبة لأداة البحث فقد عمدَت الباحثة الى بناء الاختبار التحصيلي الذي تألف من (30) فقرة اختبارية موضوعية من نوع الاختيار من متعدد رباعي البدائل على وفق (جدول المواصفات)، وتم التحقق من الصدق ومعامل التمييز والصعوبة وفعالية البدائل والثبات؛ وتم التحقق من ثباتهِ بطريقة التجزئة النصفية؛ واستعملَت الباحثة الوسائل الإحصائية المناسبة لاستخراج البيانات، واظهرت النتائج تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية على تلاميذ المجموعة الضابطة في اختبار التحصيل.
Keywords
طريقة بانيل، التحصيل الدراسي، الصف الخامس الابتدائي، مادة العلوم