Abstract
The research aims to identify the nature of the role of digital leadership, with its intellectual, emotional and digital dimensions, in organizational excellence. In order to achieve this, a research model was designed for this purpose, and the University of Mosul was chosen as a research field. The research was based on a random sample consisting of (74) participants from leaders holding leadership positions. At the university, the survey method was relied upon by distributing a questionnaire to collect data from the investigated field, and descriptive statistical methods were used to describe the personal characteristics of the respondents and describe the research variables by using (SPSS) software to analyze the data and test the hypothesis. The research reached a main result, which states that digital leadership has a positive role with a moral significance in organizational excellence.
Keywords
Digital Leadership
Dimensions of Digital Leadership
Organizational Excellence
Abstract
يهدف البحث للتعرف على طبيعة دور القيادة الرقمية بأبعادها الفكرية والعاطفية والرقمية بالتميز المنظمي، ولغرض تحقيق ذلك فقد تم تصميم نموذج بحثي لهذا الغرض، وتم اختيار جامعة الموصل بوصفها ميداناً بحثياً، اعتمد البحث على عينة عشوائية تكونت من (74) مشاركاً من القادة الشاغلين لمناصب قيادية في الجامعة، وتم الاعتماد على أسلوب المسحي عن طريق توزيع استبانة لجمع البيانات من الميدان المبحوث، واستخدمت الأساليب الاحصائية الوصفية لوصف الخصائص الشخصية للمبحوثين ووصف متغيرات البحث عن طريق استخدام برمجية (SPSS) لتحليل البيانات واختبار الفرضية. توصل البحث الى نتيجة رئيسة والتي نص مفادها أن للقيادة الرقيمة دوراً ايجابياً ذو دلالة معنوية في التميز المنظمي.
Keywords
القيادة الرقمية، ابعاد القيادة الرقمية، التميز المنظمي