Abstract
This study aims to present the shift and impact of Islamic teaching techniques and
methodologies on foreign educational practices during the golden age of Islam (9-12
century). The researchers presented proof of the influence of Islamic education on
European educational systems using their inclusiveness, multidisciplinary courses, and
critical thinking emphasis—which defines Islamic education—showing that the roots
of foreign teaching approaches are Islamic teaching methods. Emphasizing its advan-
tages to the preservation and transmission of knowledge, the evolution of scientific
thought, and the support of cultural interaction, it also stressed the value of Islamic ed-
ucation as a link between ancient and modern intellectual traditions. The researchers
came to discover that Islamic education had a significant impact on world intellectual
traditions by means of the construction of institutions like schools and libraries, the
transliteration of ancient works, and the contributions of thinkers like Al-Khwarizmi,
Avicenna, and Averroés. Like Toledo and Sicily, many areas of Europe saw the
route for the European Renaissance and the Scientific Revolution opened by the dis-
semination of Islamic knowledge. Moreover, the spread of Islamic and indigenous
knowledge systems generated several teaching strategies and cultural practices all
throughout Asia and Africa. Notwithstanding the impact of Islamic teaching methods,
it faced several difficulties including political instability, religious conservatism, and
rote learning-based educational restrictions.
methodologies on foreign educational practices during the golden age of Islam (9-12
century). The researchers presented proof of the influence of Islamic education on
European educational systems using their inclusiveness, multidisciplinary courses, and
critical thinking emphasis—which defines Islamic education—showing that the roots
of foreign teaching approaches are Islamic teaching methods. Emphasizing its advan-
tages to the preservation and transmission of knowledge, the evolution of scientific
thought, and the support of cultural interaction, it also stressed the value of Islamic ed-
ucation as a link between ancient and modern intellectual traditions. The researchers
came to discover that Islamic education had a significant impact on world intellectual
traditions by means of the construction of institutions like schools and libraries, the
transliteration of ancient works, and the contributions of thinkers like Al-Khwarizmi,
Avicenna, and Averroés. Like Toledo and Sicily, many areas of Europe saw the
route for the European Renaissance and the Scientific Revolution opened by the dis-
semination of Islamic knowledge. Moreover, the spread of Islamic and indigenous
knowledge systems generated several teaching strategies and cultural practices all
throughout Asia and Africa. Notwithstanding the impact of Islamic teaching methods,
it faced several difficulties including political instability, religious conservatism, and
rote learning-based educational restrictions.
Keywords
Cultural
foreign educational practices
Islamic teaching methods
Abstract
هدف البحث الى اثبات انتقال وتأثير تقنيات وأساليب التعليم الأ إ سلامي على الأأساليب
التعليمية الأأجنبية من القرن التاسع إلـى القرن الثاني عشر مـيلادي، وهي فترة تُعرف باسم
«العصر الذهبي للا إ سلام» حيث قدم الباحثان أدلة على تأثير التعليم الأ إ سلامـي(أي ان اصل
طرائق التدريس الأجنبية هي طرائق تدريس إسلامية) ، الذي يتميز بشموليته، ومناهجه متعددة
التخصصات، وتركيزه على التفكير النقدي، على الأأنظمة التعليمية الأأوروبية. كذلك أكد
على أهمية التعليم الأ إ سلامــي كحلقة وصـل بين التقاليد الفكرية القديمة والمعاصرة، مع
تسليط الضوء على مساهماته في الحفاظ على المعرفة ونقلها، ونمو التفكير العلمي، وتعزيز
التفاعل الثقافي. استنتج الباحثان أن التعليم الأ إ سلامي كان له تأثير كبير على التقاليد الفكرية
العالمية من خلال إنشاء مؤسسات مثل المدارس والمكتبات، وترجمة الأأعمال القديمة،
ومساهمة علماء مثل الخوارزمي وابن سينا وابن رشد. لقد مهد طريق نقل المعرفة الأ إ سلامية
نحو النهضة الأأوروبية والثورة العلمية في مناطق كثيرة في أوروبا مثل طليطلة وصقلية، وكذلك
في آسيا وأفريقيا، أدى انتقال نظم المعرفة الأ إ سلامية والمحلية إلى تشكيل أساليب تعليمية
وتقاليد ثقافية متميزة. على الرغم من تاثير طرائق التدريس الأ إ سلامي، فإنه واجه عدة عوائق مثل
عدم الأستقرار السياسي، والتشدد الديني، والقيود التربوية مثل التعلم عن ظهر قلب.
التعليمية الأأجنبية من القرن التاسع إلـى القرن الثاني عشر مـيلادي، وهي فترة تُعرف باسم
«العصر الذهبي للا إ سلام» حيث قدم الباحثان أدلة على تأثير التعليم الأ إ سلامـي(أي ان اصل
طرائق التدريس الأجنبية هي طرائق تدريس إسلامية) ، الذي يتميز بشموليته، ومناهجه متعددة
التخصصات، وتركيزه على التفكير النقدي، على الأأنظمة التعليمية الأأوروبية. كذلك أكد
على أهمية التعليم الأ إ سلامــي كحلقة وصـل بين التقاليد الفكرية القديمة والمعاصرة، مع
تسليط الضوء على مساهماته في الحفاظ على المعرفة ونقلها، ونمو التفكير العلمي، وتعزيز
التفاعل الثقافي. استنتج الباحثان أن التعليم الأ إ سلامي كان له تأثير كبير على التقاليد الفكرية
العالمية من خلال إنشاء مؤسسات مثل المدارس والمكتبات، وترجمة الأأعمال القديمة،
ومساهمة علماء مثل الخوارزمي وابن سينا وابن رشد. لقد مهد طريق نقل المعرفة الأ إ سلامية
نحو النهضة الأأوروبية والثورة العلمية في مناطق كثيرة في أوروبا مثل طليطلة وصقلية، وكذلك
في آسيا وأفريقيا، أدى انتقال نظم المعرفة الأ إ سلامية والمحلية إلى تشكيل أساليب تعليمية
وتقاليد ثقافية متميزة. على الرغم من تاثير طرائق التدريس الأ إ سلامي، فإنه واجه عدة عوائق مثل
عدم الأستقرار السياسي، والتشدد الديني، والقيود التربوية مثل التعلم عن ظهر قلب.
Keywords
(�أساليب التعليم الأ إ سلامي، الممارسات التعليمية الأأجنبية، التغير الحضاري