Abstract
Education system in mosul for the period 1932-1939 is of a historical importance . it constitutes an effective dimension on the educational level . the research deals with the status of education in Mosul after the formal independence of Iraq in October , 1932 till the second World war , 1939 ,through the study of primary ,intermediate and secondary schools and the developments which were introduced , the number of pupil s, the curricula , public Examinations systems (Bacheloria) examinations centers ,headmasters and the number of pupils participated in these examinations .
Abstract
يعد التعليم في الموصل للفترة 1932-1939 على جانب من الاهمية التاريخية ، اذ يشكل بعدا فاعلا على الصعيد الثقافي . يتضمن البحث واقع التعليم في الموصل ما بعد الاستقلال الشكلي للعراق تشرين الاول 1932 وصولا الى الحرب العالمية الثانية 1939 ، من خلال التعرف على المدارس الابتدائية والمتوسطة والثانوية والتطورات التي ادخلت عليها واعداد الطلبة فيها . والمناهج الدراسية المعتمدة فيها . وللاطلاع على الية الامتحانات العامة (البكالوريا) ، مراكزها ومدرائها واعداد الطلبة المشاركين فيها .