Abstract
The kinetic performance of a fencing player does not depend only on the physical, skill, and tactical aspects, but rather depends on his ability to use his mind or thinking by achieving a balance between those aspects and the psychological aspect, and then his ability to achieve harmony between the self-efficacy represented, which prompted the researcher to develop a guidance program in this sense and this type. Guidance seeks to make the mentor aware of his commitment and responsibilities while leaving him the freedom to make decisions regarding his perception of himself as a person capable of taking responsibility. Given the lack of studies and research examining the field of guidance in the sense, this called on the researcher to develop a guidance program for fencing players. Therefore, the research aimed to prepare (Guidance with meaning) program for fencing players, revealing differences in the self-efficacy of the experimental and control groups in the pre- and post-tests for the players in the research sample, revealing the difference in self-efficacy and ego identity for the two groups in the post-tests. The research sample represented a group of fencing players in the city of Erbil, and the research methodology was It is the experimental approach, which is represented by applying the guidance program in the sense of the experimental group and leaving the control group in its normal conditions. The study reached a set of conclusions, the most important of which is the effectiveness of the program (guidance in the meaning) on fencing players in the Kurdistan Region. The guidance program in the meaning prepared by the researcher has a clear impact on the level of self-efficacy of the experimental group players, the development of the experimental group players in the post-test in all dimensions, and the total score of the self-efficacy scale.
Keywords
meaning guidance
Self-Efficacy
Abstract
لايعتمد الاداء الحركي للاعب المبارزة على الجوانب البدنية والمهارية والخططية فحسب بل يعتمد على قدرته في استخدام عقله او تفكيره عن طريق تحقيق عملية التوازن بين تلك الجوانب والجانب النفسي ومن ثم مقدرته لتحقيق التوافق بين الكفاءة الذاتية المتمثلة ،مما دعى الباحثة الى وضع برنامج ارشاد بالمعنى وهذا النوع من الارشاد يسعى الى جعل المسترشد واعيا بالتزامه ومسؤلياته مع ترك الحرية له في اتخاذ القرار بشان ادراكه لنفسه كشخص قادر على تحمل المسؤولية ونظرا لقلة الدراسات والبحوث التي تبحث في مجال الارشاد بالمعنى فان ذلك دعى الباحثة الى وضع برنامج ارشادي للاعبي المبارزة لذا فقد هدف البحث الى إعداد برنامج (الارشاد بالمعنى) للاعبى المبارزة، الكشف عن الفروق في الكفاءة الذاتية للمجموعتين التجريبية والضابطة في الإختبارين القبلي والبعدي للاعبي عينة البحث، الكشف عن الفرق في الكفاءة الذاتية وهوية الانا للمجموعتين في الاختبارات البعدية وتمثلت عينة البحث بمجموعة من لاعبي المبارزة في مدينة اربيل وكان منهج البحث هو المنهج التجريبي الذي تمثل بتطبيق برنامج الارشاد بالمعنى على المجموعة التجريبية وترك المجموعة الضابطة في ظروفها الاعتيادية وتوصلت الدراسة الى مجموعة من الاستنتاجات ومن اهمها فاعلية برنامج برنامج (الارشاد بالمعنى) على لاعبي المبارزة في إقليم كوردستان، برنامج الإرشاد بالمعنى المُعد من قبل الباحثة له تأثير واضحٌ في مستوى الكفاءة الذاتية للاعبي المجموعة التجريبية، تطور لاعبي المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي في كل الابعاد والدرجة الكلية لمقياس الكفاءة الذاتية.
Keywords
الارشاد بالمعنى ، الكفاءة الذاتية