Abstract
Religious discourses came through texts directed to humans to act upon and adhere to their content. They were distinguished by being within the contexts of general speech between humans, tools for their understanding, and ways of conveying their information and ideas to others. All that these human discourses contain of contents and connotations is within the understanding and awareness of all those around them who are addressed. ,They have the ability to deal with it in writing and creating it, but it remains a discourse that sometimes does not require a deep understanding because it is devoid of legal obligation. Unlike religious discourse, understanding it as a religious text requires more contemplation and precision than any other text. This is due to its specificity in terms of its highest source (God, the Holy Lawgiver(.
The specification of the ruling in the discourse of Sharia is one of the most important tools for revealing the Sharia ruling in Islamic jurisprudence, as the discourse is presented in general in different ways, in the form of one of its formulas, words, or context in the discourse, inclusive of all its members, but generalizing the Sharia ruling directly - without considering what is specifically mentioned in the discourse. Some members of the public with something - the jurist is stopped in a position Deriving the Sharia ruling unless all the evidence for the ruling and the legislator’s speech regarding it, whether in a book or an authentic Sunnah, is considered. If a specific ruling is not mentioned, then the general ruling applies to all of its individuals. Otherwise, the work is done by specifying the general by looking at the evidence of the specific.
The specification of the ruling in the discourse of Sharia is one of the most important tools for revealing the Sharia ruling in Islamic jurisprudence, as the discourse is presented in general in different ways, in the form of one of its formulas, words, or context in the discourse, inclusive of all its members, but generalizing the Sharia ruling directly - without considering what is specifically mentioned in the discourse. Some members of the public with something - the jurist is stopped in a position Deriving the Sharia ruling unless all the evidence for the ruling and the legislator’s speech regarding it, whether in a book or an authentic Sunnah, is considered. If a specific ruling is not mentioned, then the general ruling applies to all of its individuals. Otherwise, the work is done by specifying the general by looking at the evidence of the specific.
Keywords
: Sharia ruling
connected customization
customization of judgment
detection tools
Islamic jurisprudence
separate customization.
Abstract
إنّ الخطابات الدينية جاءت عبر نصوص موجهة إلى الإنسان للعمل بها والالتزام بمضمونها، وقد امتازت بكونها ضمن سياقات الكلام العام بين البشر وأدوات فهمهم وطرق إيصال معلوماتهم وأفكارهم للآخرين، فكل ما تتضمنه تلك الخطابات البشرية من مضامين ودلالات فهي في متناول جميع من حولهم من المخاطبين فهماً وإدراكاً، ولهم القدرة على التعاطي معها تأليفاً وإنشاءً، ولكن يبقى خطاباً لا يتطلب أحياناً فهماً عميقاً لخلوه من الإلزام الشرعي. بخلاف الخطاب الديني فإن فهمه كونه نصاً دينياً يتطلب تأملاً ودقة أكثر من أي نص آخر؛ وذلك لخصوصيته من جهة صدوره العليا (الشارع المقدس)، وتكليف العباد بما يتضمنه من أحكام كونها تعبِّر عن مراده والمصالح العليا والحقيقية التي تترشح عنها تلك الأحكام؛ ومن هنا لابد من فهم النص الديني بإعمال جميع أدوات الفهم والكشف عن أحكام الشريعة وبيان نوعها وما يتعلق بموضوعاتها، وسعة شمولها للمخاطبين وأحوالهم، وغير ذلك.
ويعد تخصيص الحكم في خطاب الشريعة من أهم أدوات الكشف عن الحكم الشرعي في الفقه الإسلامي، حيث يرد الخطاب عامّاً بطرق مختلفة، بنحو إحدى صيغه أو ألفاظه أو سياقه في الخطاب، شاملاً لجميع أفراده، ولكن تعميم الحكم الشرعي مباشرة - دون النظر فيما يرد خاصاً في بعض أفراد العام بشيء - يستوقف الفقيه في مقام استنباط الحكم الشرعي ما لم ينظر في جميع أدلة الحكم وخطاب الشارع بخصوصه كتاباً أو سنّة صحيحة، فإذا لم يرد خاصاً فيسري حكم العام في جميع أفراده، وإلا يتم العمل بتخصيص العام بالنظر إلى دليل الخاص.
ويعد تخصيص الحكم في خطاب الشريعة من أهم أدوات الكشف عن الحكم الشرعي في الفقه الإسلامي، حيث يرد الخطاب عامّاً بطرق مختلفة، بنحو إحدى صيغه أو ألفاظه أو سياقه في الخطاب، شاملاً لجميع أفراده، ولكن تعميم الحكم الشرعي مباشرة - دون النظر فيما يرد خاصاً في بعض أفراد العام بشيء - يستوقف الفقيه في مقام استنباط الحكم الشرعي ما لم ينظر في جميع أدلة الحكم وخطاب الشارع بخصوصه كتاباً أو سنّة صحيحة، فإذا لم يرد خاصاً فيسري حكم العام في جميع أفراده، وإلا يتم العمل بتخصيص العام بالنظر إلى دليل الخاص.
Keywords
الحكم الشرعي، الفقه الإسلامي، أدوات الكشف، تخصيص الحكم، المخصص المتصل المخصص المنفصل.