Abstract
Cultural studies emerged in the critical scene at the end of the twentieth century, representing a new ideology in the approach to literary texts. These studies transported the text to new horizons, extracting from it what was previously unimaginable in a logical and scientifically studied manner. They explored the coordinates of the text, its deeper meanings, and delved into its depths, revealing the flawed internal aspects before the beautiful external ones. This initially left critics in a state of astonishment and reluctance to accept it. However, with its spread, expansion, and success in analyzing and deconstructing texts in a way that serves the literary process in general and criticism in particular
Keywords
: center
Baland al-Haidari
margin
poetry collection
The Flick.
Abstract
الدراسات الثقافية شهدتها الساحة النقدية في نهاية القرن العشرين، وهي ايدلوجية جديدة في التعامل مع النص الادبي، نقلته الى أفق جديد واستخرجت من النص مالم يكن في الحسبان بشكل منطقي علمي مدروس، صيرت بذلك إحداثياته وما وراءه وأبحرت في أعماقه وأظهرت الباطن المعيب قبل الظاهر الجميل، هذا ما جعل النقاد يقفون بحالة من الذهول وعدم التقبل في بداية الامر، ولكن مع انتشارها وتوسعها ونجاحها في تحليل النص وتفكيكه بما يخدم العملية الأدبية عامة، والنقدية على وجهه الخصوص، تجاوز النقاد تحفظهم واجتاحت الدراسات الثقافية نتاجهم النقدي بشكل واعي، ومن أبرز مصطلحاتها ثنائية المركز والهامش. التي سنتناولها من خلال دراسة ديوان خفقة طين لشاعر بلند الحيدري.
Keywords
المركز الهامش، بلند الحيدري، ديوان خفقة طين