Abstract
In light of the great challenges facing the educational and administrative process and with the presence of continuous and successive changes that accompanied the regulations and administrative practices in the administrative field, including organizations and educational institutions, had to be the emergence of modern management concepts interact with those changes and keep pace with developments that must be against which efforts are being made and work, provide access to the development and improvement of these processes and to ensure the success of the administrative work in general and in particular classroom and achieve the desired goals of the institution, It has emerged from within the administrative concepts of modern concept of self-management, a management focused on pre-operations planning, organizing and controlling and directing, and carry multiple skills, including all aspects of the educational and administrative process, the concept of self-management of modern concepts that play a vital role in regulating the life of the individual properly and appointed To deal with the community in which he lives and this concept is more productive in the ability of the individual to strengthen and strengthen itself, and this means that the skill of self-management is an important factor which helps to succeed. Class discipline is a very important process and it is an essential part of the teacher's work and job as well as the educational process. Class discipline includes a set of complex behaviors that are used to develop an appropriate environment in the classroom, helping to achieve some effective learning. Hence discipline and education go hand in hand. Class discipline is imperative to do good work in learning and teaching. The current research aims to identify the correlative relationship between self-management and patterns of classroom control among teachers and teachers of the primary stage. To achieve this goal, the researchers adopted two measures. The first was a measure of self-management concept consisting of (40) distributed on five areas, The second was adopted (Harahsheh scale Khawaldeh 2009) To measure the concept of patterns of classroom discipline, which consists of 35 items distributed in three areas, After ascertaining of the psychometric characteristics of the two scales (honesty, consistency, and discriminatory signs), the researchers have applied them to the sample of the study which consisted of (200) teachers (Males &females) enrolled in primary schools Of the Directorate General of Education Baghdad / Karkh third year of the academic year 2017-2018, and after processing data using the appropriate statistical means, the following results were obtained :
The level of self-management is average, and there were statistically significant differences between the mean responses of the sample members on the scale of the patterns of class control where it was found that the two types (Guidance and Preventive) are prevalent in female schools while the treatment pattern prevails in male schools, and there is a significant correlation between self-management and patterns of classroom discipline to primary school teachers. In conclusion, the researchers presented a number of recommendations and future proposals to complete the current research levels.
The level of self-management is average, and there were statistically significant differences between the mean responses of the sample members on the scale of the patterns of class control where it was found that the two types (Guidance and Preventive) are prevalent in female schools while the treatment pattern prevails in male schools, and there is a significant correlation between self-management and patterns of classroom discipline to primary school teachers. In conclusion, the researchers presented a number of recommendations and future proposals to complete the current research levels.
Abstract
في ظل التحديات الكبيرة التي تواجه العملية التعليمية والإدارية ومع وجود التغيرات المستمرة والمتلاحقة التي واكبت الانظمة والأساليب الادارية في المجال الاداري ومن بينها المنظمات والمؤسسات التربوية ,كان لابد من ظهور مفاهيم ادارية حديثة تتفاعل مع تلك التغيرات وتواكب المستجدات التي يجب ان يكون في مقابلها جهودا تبذل وأعمالا تقدم وصولا الى تطوير وتحسين تلك العمليات وبما يضمن نجاح العمل الاداري بشكل عام والصفي بشكل خاص ويحقق للمؤسسة اهدافها المرجوة ,وقد ظهر من ضمن المفاهيم الادارية الحديثة مفهوم ادارة الذات وهي ادارة تركز على العمليات السابقة من تخطيط وتنظيم ورقابة وتوجيه ,وتحمل مهارات متعددة تشمل كافة نواحي العملية التعليمية والإدارية ,ان مفهوم ادارة الذات من المفاهيم العصرية التي تلعب دورا حيويا في تنظيم حياة الفرد بشكل سليم وتعينه على التعامل مع المجتمع الذي يعيش فيه وهذا المفهوم اكثر انتاجية في قدرة الفرد على تقوية وتعزيز ذاته ,وهذا يعني ان مهارة ادارة الذات تعد عاملا مهما يساعد على النجاح ,والانضباط الصفي عملية مهمة جدا وهي جزء اساسي من عمل المعلم ووظيفته وأيضا العملية التعليمية ,حيث يتضمن الانضباط الصفي مجموعة من السلوكيات المعقدة التي تستخدم لتنمية بيئة مناسبة في غرفة الصف ,فتساعد على حدوث قدر من التعلم الفعال ,ومن هنا فالانضباط والتعليم يسيران جنبا الى جنب الا ان الانضباط الصفي امر لابد منه للقيام بعمل جيد في مجال التعلم والتعليم .
والبحث الحالي يستهدف التعرف الى العلاقة الارتباطية بين ادارة الذات وأنماط الضبط الصفي لدى معلمي ومعلمات المرحلة الابتدائية ,وللتحقق من هذا الهدف اعتمد الباحثان مقياسين الاول تم بناء مقياس لمفهوم ادارة الذات يتكون من (40 فقرة) موزعة على خمس مجالات والثاني تم تبني (مقياس الحراحشة والخوالدة 2009) لقياس مفهوم انماط الضبط الصفي الذي يتكون من (35) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات ,وبعد التاكد من الخصائص السكومترية للمقياسين (الصدق ,الثبات ,الدلالات التمييزية ) ,قام الباحثان بتطبيقهما على افراد عينة البحث التي تالفت من (200) معلم ومعلم الملتحقين بالمدارس الابتدائية التابعة للمديرية العامة لتربية بغداد /الكرخ الثالثة للعام الدراسي 2017-2018 ,وبعد معالجة البيانات باستخدام الوسائل الاحصائية المناسبة: المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والاختبار التائي لعينة واحدة وعينتين مستقلتين ومعامل ارتباط بيرسون,تم الحصول على النتائج الاتية :
ان مستوى ادارة الذات متوسط ,ووجود فروق دالة احصائيا بين متوسطات استجابات افراد العينة على مقياس انماط الضبط الصفي حيث وجد ان النمطين (الارشادي والوقائي ) سائدان في مدارس الاناث بينما النمط العلاجي سائد في مدارس الذكور ,ووجود علاقة ارتباطيه دالة بين ادارة الذات وأنماط الضبط الصفي لدى معلمي ومعلمات المرحلة الابتدائية وفي الختام قدم الباحثان عدد من التوصيات والمقترحات المستقبلية لاكمال مديات البحث الحالي.
والبحث الحالي يستهدف التعرف الى العلاقة الارتباطية بين ادارة الذات وأنماط الضبط الصفي لدى معلمي ومعلمات المرحلة الابتدائية ,وللتحقق من هذا الهدف اعتمد الباحثان مقياسين الاول تم بناء مقياس لمفهوم ادارة الذات يتكون من (40 فقرة) موزعة على خمس مجالات والثاني تم تبني (مقياس الحراحشة والخوالدة 2009) لقياس مفهوم انماط الضبط الصفي الذي يتكون من (35) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات ,وبعد التاكد من الخصائص السكومترية للمقياسين (الصدق ,الثبات ,الدلالات التمييزية ) ,قام الباحثان بتطبيقهما على افراد عينة البحث التي تالفت من (200) معلم ومعلم الملتحقين بالمدارس الابتدائية التابعة للمديرية العامة لتربية بغداد /الكرخ الثالثة للعام الدراسي 2017-2018 ,وبعد معالجة البيانات باستخدام الوسائل الاحصائية المناسبة: المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والاختبار التائي لعينة واحدة وعينتين مستقلتين ومعامل ارتباط بيرسون,تم الحصول على النتائج الاتية :
ان مستوى ادارة الذات متوسط ,ووجود فروق دالة احصائيا بين متوسطات استجابات افراد العينة على مقياس انماط الضبط الصفي حيث وجد ان النمطين (الارشادي والوقائي ) سائدان في مدارس الاناث بينما النمط العلاجي سائد في مدارس الذكور ,ووجود علاقة ارتباطيه دالة بين ادارة الذات وأنماط الضبط الصفي لدى معلمي ومعلمات المرحلة الابتدائية وفي الختام قدم الباحثان عدد من التوصيات والمقترحات المستقبلية لاكمال مديات البحث الحالي.