Abstract
The aim of the research is to find out the effect of the IDEAL strategy in the cooperative style in understanding the biological concepts of the second intermediate grade students. To achieve the two goals of the research, the researcher formulated zero and one, and to verify the research hypothesis, an intentional sample of the second intermediate grade students was chosen in the Sumer intermediate school for girls in the city of Mosul for the academic year (2022). (-2023) and the number is (73) students, distributed into two divisions, one of which represents the experimental group and the other represents the control group, with (37,36) students, respectively. 20) an objective test paragraph of the type of multiple choice with its five levels (the level of memorization - the level of rephrasing - the level of interpretation - the level of interprenting - the level of comparison - the level of generalization - the level of application) and its validity and reliability have been confirmed as its stability reached (0.88) and it was Extracting the degree of difficulty, the discriminatory power, and the effectiveness of the alternatives to its paragraphs, all of which were within the acceptable range. In the light of the research results, the researcher came out with a number of conclusions, including the effectiveness of the IDEAL strategy in the cooperative style in understanding the biological concepts of the second intermediate grade students.
Keywords
IDEAL strategy
impact
understanding biological concepts
Abstract
هدف البحث الى معرفة أثر استراتيجية IDEAL بالنمط التعاوني في استيعاب المفاهيم الاحيائية لطالبات الصف الثاني المتوسط .ولتحقيق هدفي البحث صاغت الباحثة صفرية واحدة ،وللتحقق من فرضية البحث تم اختيار عينة قصدية من طالبات الصف الثاني المتوسط في متوسطة سومر للبنات في مدينة الموصل للعام الدراسي (2022-2023) والبالغ عددها (73) طالبة ،توزعت على شعبتين احدهما تمثل المجموعة التجريبية والأخرى تمثل المجموعة الضابطة وبواقع (37،36) طالبة على التوالي ،وتطلب البحث وجود اداة اختبار استيعاب المفاهيم الاحيائية اذ قامت الباحثة باعداده،وتكون الاختبار بصيغته النهائية من(20) فقرة اختبارية موضوعية من نوع الاختيار من متعدد بمستوياته الخمسة(مستوى الحفظ Memorization-مستوى إعادة الصياغة Rephrasing-مستوى التفسيرInterprenting-مستوى المقارنةComparing-مستوى التعميم Generalizing-مستوى التطبيقApplication ) وقد تم التأكد من صدقه وثباته اذ بلغ ثباته(0,88)وتم استخراج درجة الصعوبة والقوة التمييزية وفاعلية البدائل لفقراته وكانت جميعها ضمن المدى المقبول .وفي ضوء نتائج البحث خرجت الباحثة بعدد من الاستنتاجات منها فاعلية استراتيجية IDEAL بالنمط التعاوني في استيعاب المفاهيم الاحيائية لطالبات الصف الثاني المتوسط.
Keywords
الأثر ،استراتيجية IDEAL ،استيعاب المفاهيم الاحيائية