Abstract
Knowledge-intensive organizations rely on their specialized knowledge and expertise to develop and market innovative products and services. Marketing innovation is also necessary for these organizations to stay ahead of competitors and attract customers by communicating the value of their offers effectively. The study came to determine the role of knowledge-intensive organizations in enhancing marketing innovation, through An exploratory study of a sample of engineering offices operating in the city of Mosul. Due to the limited research and studies that dealt with the relationship between these two variables, the two researchers took the two variables within a broad framework in an attempt to study the relationship and impact between them. The study used the descriptive analytical approach. The study included a random sample consisting of (98) A person working in these organizations, and the study relied on the questionnaire to collect information, which is two types of information: the first is introductory and includes general information about the sample studied, and the second is related to the variables studied. A number of specialized statistical analyzes were used in the study for the purpose of analyzing the data obtained by relying on the statistical program (SPSS) One of the most prominent results of the study is the presence of a positive statistical relationship for knowledge-intensive organizations in enhancing marketing innovation.
Keywords
engineering offices operating in the city of Mosul.
knowledge-intensive organizations
marketing innovation
Abstract
تعتمد المنظمات كثيفة المعرفة على معرفتها وخبراتها المتخصصة لتطوير وتسويق المنتجات والخدمات المبتكرة، كما يعد الابداع التسويقي ضرورياً لهذه المنظمات للبقاء في صدارة المنافسين وجذب الزبائن من خلال توصيل قيمة عروضهم بشكل فعال ، وقد جاء البحث لتحدد دور المنظمات كثيفة المعرفة في تعزيز الابداع التسويقي، من خلال دراسة استطلاعية لعينة من المكاتب الهندسية العاملة في مدينة الموصل، ولمحدودية الابحاث والدراسات التي تناولت العلاقة بين هذين المتغيرين فقد اخذ الباحثان المتغيرين ضمن اطار واسع في محاولة لدراسة العلاقة والاثر فيما بينهما، واستخدم البحث المنهج التحليلي الوصفي، وشمل البحث عينة عشوائية مكونة من (98) شخصاً من العاملين في هذه المنظمات، واعتمد البحث على الاستبانة في تجميع المعلومات وهي نوعين من المعلومات الاولى تعريفية تتضمن معلومات عامة عن العينة المدروسة، والثانية ذات علاقة بالمتغيرات المدروسة، واستخدم في البحث عدد من التحليلات الاحصائية المتخصصة لغرض تحليل البيانات التحصلة بالاعتماد على البرنامج الاحصائي (SPSS) ومن ابرز نتائج البحث وجود علاقة احصائية موجبة للمنظمات كثيفة المعرفة في تعزيز الابداع التسويقي
Keywords
المنظمات كثيفة المعرفة، الابداع التسويقي، المكاتب الهندسية العاملة في مدينة الموصل