Abstract
There is no doubt that leadership is a social phenomenon , and human activity does not take place , but remained in the family cohesive have a common goal Alaho instil confidence in the same of her sons to be better , and the importance of this subject Arta researchers to identify the extent to which children in this phenomenon and to identify the causes and extent of its spread in the community , has been directing an open question (Appendix 1) to a group of kindergarten teachers , to learn about the characteristics of leadership that can be enjoyed by kindergarten children . The current research aims to:
1. Detect levels of leadership qualities among kindergarten children in the light of the characteristics of leadership skills
2. Identify the characteristics of leadership on the children of kindergarten age ( 4-6 years).
The sample consisted of 160 children and child. Find and identify with that of children in the city of Riyadh, Baghdad Rusafa second breeding . Was used in the search with the help of statistical methods bag statistical SPSS. The research includes recommendations and proposals of the task.
The most important final results: There are no statistically significant differences in the mean scores of children aged (4-5 years) years (total sample) on a tool to measure characteristics of leadership at the level of significance ( 0.05).
1. Detect levels of leadership qualities among kindergarten children in the light of the characteristics of leadership skills
2. Identify the characteristics of leadership on the children of kindergarten age ( 4-6 years).
The sample consisted of 160 children and child. Find and identify with that of children in the city of Riyadh, Baghdad Rusafa second breeding . Was used in the search with the help of statistical methods bag statistical SPSS. The research includes recommendations and proposals of the task.
The most important final results: There are no statistically significant differences in the mean scores of children aged (4-5 years) years (total sample) on a tool to measure characteristics of leadership at the level of significance ( 0.05).
Abstract
مما لاشك فيه ان القيادة ظاهرة اجتماعية ، ونشاط انساني لا يتحقق الا في ظل اسرة متماسكة لها هدف مشترك الاهو زرع الثقة في نفس ابنائها ليكونوا الأفضل ، ومن اهمية هذا الموضوع أرتأ الباحثان التعرف على مدى تمتع الاطفال بهذة الظاهرة والوقوف على مسبباتها ومدى انتشارها في المجتمع ، تم توجيه سؤال مفتوح ( ملحق (۱) الى مجموعة من معلمات رياض الاطفال ، للتعرف على الخصائص القيادية التي من الممكن ان يتمتع بها طفل الروضة . يهدف البحث الحالي إلى :
. الكشف عن مستويات الخصائص القيادية لدى طفل الروضة في ضوء مهارات الخصائص القيادية
٢. التعرف على الخصائص القيادية لدى اطفال الروضة بعمر (٤ - ٦ ) سنوات
تكونت العينة من ( ١٦٠ ) طفل وطفله . وتحدد البحث باطفال الرياض في مدينة بغداد تربية الرصافة الثانية. استخدم في البحث الوسائل الاحصائية بمساعدة الحقيبة الاحصائية SPSS. تضمن البحث توصيات ومقترحات مهمة .
اهم النتائح : لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في متوسطات درجات الاطفال بعمر (٤ -ه ) سنوات وعمر ( ٥ - ٦ ) سنوات ( العينة الكلية ) على اداة قياس الخصائص القيادية عند مستوى )دلالة (٠,٠٥
. الكشف عن مستويات الخصائص القيادية لدى طفل الروضة في ضوء مهارات الخصائص القيادية
٢. التعرف على الخصائص القيادية لدى اطفال الروضة بعمر (٤ - ٦ ) سنوات
تكونت العينة من ( ١٦٠ ) طفل وطفله . وتحدد البحث باطفال الرياض في مدينة بغداد تربية الرصافة الثانية. استخدم في البحث الوسائل الاحصائية بمساعدة الحقيبة الاحصائية SPSS. تضمن البحث توصيات ومقترحات مهمة .
اهم النتائح : لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في متوسطات درجات الاطفال بعمر (٤ -ه ) سنوات وعمر ( ٥ - ٦ ) سنوات ( العينة الكلية ) على اداة قياس الخصائص القيادية عند مستوى )دلالة (٠,٠٥