Abstract
Abstract.. The current study aims to present a theoretical reading about the (old-modern) dialectic regarding the reference of extremism, the stigma that was associated with one belief rather than another, and a religious group without another, and what are the secrets and reasons behind the tight bonds and the strong connection between some people until they reach the limit Absolute immersion in their group and the adoption of the highest degrees of hatred and rejection as well as violent practices in presenting the collective self and the faith, ideas and beliefs it adopts.
The current study expresses a psychological reading of a social nature that stems from a zero-headed hypothesis, which is the absence of Sharia or religion and an extreme heavenly belief, because the heavenly abundance is characterized by kindness and tolerance and the prevention of compulsion in religion.
We believe that extremism is a psychological feature and social learning and the product of a dynamic interaction between these two causes and the cognitive, emotional and social behaviors associated with them, and then these behaviors were religiously wrapped in an unnoticed silky manner that is difficult to identify and diagnose as well as confront them and get rid of their effects.
In this study, we talked about the development of human behavior, and about intermittent behavior versus continuous behavior, then we touched on bilateral relations, and we referred to the concept of control and the behavior of social integration, and then we concluded the five psychological foundations that contribute to a very large extent in crystallizing the extremist personality and shaping its behavior extreme.
The current study expresses a psychological reading of a social nature that stems from a zero-headed hypothesis, which is the absence of Sharia or religion and an extreme heavenly belief, because the heavenly abundance is characterized by kindness and tolerance and the prevention of compulsion in religion.
We believe that extremism is a psychological feature and social learning and the product of a dynamic interaction between these two causes and the cognitive, emotional and social behaviors associated with them, and then these behaviors were religiously wrapped in an unnoticed silky manner that is difficult to identify and diagnose as well as confront them and get rid of their effects.
In this study, we talked about the development of human behavior, and about intermittent behavior versus continuous behavior, then we touched on bilateral relations, and we referred to the concept of control and the behavior of social integration, and then we concluded the five psychological foundations that contribute to a very large extent in crystallizing the extremist personality and shaping its behavior extreme.
Keywords
(Reading
extremism)
psychology
Abstract
تستهدف الدراسة الحالية طرح قراءة نظرية حول جدلية (قديمة-حديثة) تخص مرجعية التطرف، والوصمة التي ارتبطت بمعتقد دون آخر، وبجماعة دينية دون أخرى، وما الأسرار والأسباب التي تقف خلف الأواصر المُحْكمة والارتباط المتين بين بعض الأشخاص حتى يصل بهم الحد الى الاستغراق المطلق في جماعتهم وتبني أعلى درجات الكراهية والرفض فضلا عن الممارسات العنيفة في طرح الذات الجماعية وما تتبناه من ايمان وأفكار ومعتقدات.
الدراسة الحالية تعبر عن قراءة نفسية ذات صبغة اجتماعية تنطلق من فرض صفري رئيس وهو عدم وجود شريعة او دين ومعتقد سماوي متطرف، لان الفيض السماوي يتصف باللطف والسماحة ومنع الإكراه في الدين.
ونعتقد ان التطرف سمة نفسية وتعلم اجتماعي ونتاج تفاعل دينامي بين هذين السببين وما ارتبط بهما من سلوكات معرفية ووجدانية واجتماعية، ثم تغلفت تلك السلوكات دينياً بطريقة حريرية غير ملحوظة يصعب التعرف عليها وتشخيصها فضلا عن مواجهتها والتخلص من آثارها.
تحدثنا في هذه الدراسة عن تطور السلوك الإنساني، وعن السلوك المتقطع في مقابل السلوك المتصل، ثم تطرقنا الى العلاقات الثنائية، وأشرنا الى مفهوم السيطرة وسلوك التكامل الاجتماعي، ثم خلصنا الى الأسس النفسية الخمسة التي تسهم الى حد كبير جدا في بلورة الشخصية المتطرفة وتشكيل سلوكها المتطرف.
الدراسة الحالية تعبر عن قراءة نفسية ذات صبغة اجتماعية تنطلق من فرض صفري رئيس وهو عدم وجود شريعة او دين ومعتقد سماوي متطرف، لان الفيض السماوي يتصف باللطف والسماحة ومنع الإكراه في الدين.
ونعتقد ان التطرف سمة نفسية وتعلم اجتماعي ونتاج تفاعل دينامي بين هذين السببين وما ارتبط بهما من سلوكات معرفية ووجدانية واجتماعية، ثم تغلفت تلك السلوكات دينياً بطريقة حريرية غير ملحوظة يصعب التعرف عليها وتشخيصها فضلا عن مواجهتها والتخلص من آثارها.
تحدثنا في هذه الدراسة عن تطور السلوك الإنساني، وعن السلوك المتقطع في مقابل السلوك المتصل، ثم تطرقنا الى العلاقات الثنائية، وأشرنا الى مفهوم السيطرة وسلوك التكامل الاجتماعي، ثم خلصنا الى الأسس النفسية الخمسة التي تسهم الى حد كبير جدا في بلورة الشخصية المتطرفة وتشكيل سلوكها المتطرف.
Keywords
(القراءة، سيكولوجيا، التطرف)