Abstract
1. Knowing calcium and phosphor level in blood at rest and after aerobic physical effort for sport education female students /second stage.
2. Knowing calcium and phosphor level in blood after aerobic physical effort for sport education female students /second stage.
Research Hypothesises:
1. Arenﹸ t incorporeal differences between per-test and past –test in significant blood in rest and after performing aerobic physical effort for sport education female students.
2. Arenﹸ t incorporeal differences between calcium and phosphor level in blood in performing aerobic physical effort for sport education female students.
Researcher was used descriptive method because it fits the research nature, while research data contained (18) female students in second grade (A) ,it was chosen in random method and form this rats(69.23%) from research community .The means of collecting the data was analyzing the content, measurements ,and testing , when as statistical means used are (arithmetic mean ,standard deviation and (t) testing for joining data .
The important results of the study are:
1. The isnﹸ t any effect of aerobic physical effort on the calcium level in rest and after performing physical effort for research data.
2. The aerobic physical effort has an effect phosphor level in rest and after performing physical effort for research data it is operated after effort performance.
The research Recommendations are the following:
1. Making similar researches on other data in different categories.
2. Takes care of physiological variables when practicing sport either for health or to practice in sport competitions.
3. Making benefit of the studies results which flow in this field in order to progress in sport.
2. Knowing calcium and phosphor level in blood after aerobic physical effort for sport education female students /second stage.
Research Hypothesises:
1. Arenﹸ t incorporeal differences between per-test and past –test in significant blood in rest and after performing aerobic physical effort for sport education female students.
2. Arenﹸ t incorporeal differences between calcium and phosphor level in blood in performing aerobic physical effort for sport education female students.
Researcher was used descriptive method because it fits the research nature, while research data contained (18) female students in second grade (A) ,it was chosen in random method and form this rats(69.23%) from research community .The means of collecting the data was analyzing the content, measurements ,and testing , when as statistical means used are (arithmetic mean ,standard deviation and (t) testing for joining data .
The important results of the study are:
1. The isnﹸ t any effect of aerobic physical effort on the calcium level in rest and after performing physical effort for research data.
2. The aerobic physical effort has an effect phosphor level in rest and after performing physical effort for research data it is operated after effort performance.
The research Recommendations are the following:
1. Making similar researches on other data in different categories.
2. Takes care of physiological variables when practicing sport either for health or to practice in sport competitions.
3. Making benefit of the studies results which flow in this field in order to progress in sport.
Abstract
1. التعرف على نسبة الكالسيوم والفسفور في الدم بين الراحة وبعد اداء الجهد البدني الهوائي لدى طالبات المرحلة الثانية /كلية التربية الرياضية
2. التعرف على مستوى الكالسيوم والفسفور في الدم بين الراحة وبعد اداء الجهد البدني الهوائي لدى طالبات المرحلة الثانية /كلية التربية الرياضية .
فرض البحث هما:
1. لاتوجد فروق في نسبة الكالسيوم والفسفور في الدم بين الراحة وبعد اداء الجهد البدني الهوائي لدى طالبات المرحلة الثانية /كلية التربية الرياضية .
2. لاتوجد فروق في مستوى الكالسيوم والفسفور في الدم بين الراحة وبعد اداء الجهد البدني الهوائي لدى طالبات المرحلة الثانية /كلية التربية الرياضية .
وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي لملائمتهةمع طبيعة البحث اما عينة البحث فقد اشتملت على (18) طالبة متمثلين بشعبة (أ) تم اختيارها بالطريقة العمدية واللواتي يشكلن نسبة (69,23%) من مجتمع البحث وكانت وسائل جمع البيانات تحليل المحتوى والقياسات والاختبارات في حين كانت الوسائل الاحصائية المستخدمة هي (الوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار(تي) للعينات المرتبطة.
ونوصلت الدراسة الى اهم النتائج الاتية :
1. لم يكن للجهد البدني الهوائي اثر على مستوى الكالسيوم في وقت الراحة وبعد اداء الجهد الهوائي لدى عينة البحث.
2. كان للجهد البدني الهوائي اثر على مستوى الفسفور في وقت الراحة وبعد اداء الجهد الهوائي لدى عينة البحث.
وقد اوصت الدراسة بما ياتي:
1. اجراء بحوث مشابه على عينات اخرى ولفئات مختلفة.
2. مراعاة المتغيرات الفسلجية عند ممارسة الرياضة سواء اكان للصحة او للمشاركة في المنافسات الرياضية .
3. الاستفادة من نتائج الدراسات التي تجرى في هذا المجال في الارتقاء بالرياضة.
2. التعرف على مستوى الكالسيوم والفسفور في الدم بين الراحة وبعد اداء الجهد البدني الهوائي لدى طالبات المرحلة الثانية /كلية التربية الرياضية .
فرض البحث هما:
1. لاتوجد فروق في نسبة الكالسيوم والفسفور في الدم بين الراحة وبعد اداء الجهد البدني الهوائي لدى طالبات المرحلة الثانية /كلية التربية الرياضية .
2. لاتوجد فروق في مستوى الكالسيوم والفسفور في الدم بين الراحة وبعد اداء الجهد البدني الهوائي لدى طالبات المرحلة الثانية /كلية التربية الرياضية .
وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي لملائمتهةمع طبيعة البحث اما عينة البحث فقد اشتملت على (18) طالبة متمثلين بشعبة (أ) تم اختيارها بالطريقة العمدية واللواتي يشكلن نسبة (69,23%) من مجتمع البحث وكانت وسائل جمع البيانات تحليل المحتوى والقياسات والاختبارات في حين كانت الوسائل الاحصائية المستخدمة هي (الوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار(تي) للعينات المرتبطة.
ونوصلت الدراسة الى اهم النتائج الاتية :
1. لم يكن للجهد البدني الهوائي اثر على مستوى الكالسيوم في وقت الراحة وبعد اداء الجهد الهوائي لدى عينة البحث.
2. كان للجهد البدني الهوائي اثر على مستوى الفسفور في وقت الراحة وبعد اداء الجهد الهوائي لدى عينة البحث.
وقد اوصت الدراسة بما ياتي:
1. اجراء بحوث مشابه على عينات اخرى ولفئات مختلفة.
2. مراعاة المتغيرات الفسلجية عند ممارسة الرياضة سواء اكان للصحة او للمشاركة في المنافسات الرياضية .
3. الاستفادة من نتائج الدراسات التي تجرى في هذا المجال في الارتقاء بالرياضة.