Abstract
Melodic diversity is an essential pillar in Iraqi country singing because of its highly influential qualities and features in singing performance methods in a manner consistent with the nature and setting of popular heritage in the Iraqi countryside. Hence, the researcher attempts to study melodic diversity in one of the important lyrical phases, which is "Subbi Mood " as a lyrical style discovered by the Iraqi structure with high levels of expressive performance accuracy. The researcher seeks to study this topic by formulating the question as follows: What are the mechanisms of melodic diversity in Subbi Mood? The significance of the research and the need to determine its goal are thus represented as follows: Detecting the mechanisms of melodic diversity in Subbi Mood, the researcher presents the most important terms contained in the subject matter of the study, that is melodic diversity to be determined linguistically, philosophically and terminologically. The researcher then moves to define the terms procedurally in accordance with the research procedures. Chapter Two, entitled “The Theoretical framework” contains two sections, one entitling, “The Concept of Melodic Diversity,” and the other, “The Singing of the Iraqi countryside: A Study in Origin and Evolution,” all the way to topics that involve the literature review and the most key conclusions resulted from the theoretical framework. As for Chapter Three, the researcher addresses the research community and its sample in a way that meets the goal of the research and its requirements, not to mention the use of the research methodology represented by the descriptive analytical approach, leading to the research tool through which the researcher can analyze the research sample. In Chapter Four, the researcher reached the most important findings from the sample analysis, including (1) musical scale: The Subbi mood is built from the melodic scale of Nahawand, which raises the sixth scale degree of the natural Nahawand when ascending and returns it to the standard scale of the Nahawand when descending, (2) melodic range of the seventh is built from the seventh minor scale. The researcher then seeks to interpret the findings under the heading, “Conclusions,” that includes some of the following points: 1) The lyric poem takes Subbi mood as a launch pad to express the the spirit of the country environment. 2) The seventh minor scale gives the singer the ability to perform Subbi mood easily and conveniently. As the end of the Chapter, the researcher comes up with key recommendations, suggestions and most important sources and books cited by the researcher in this study.
Keywords
(Melodic
Diversity
Iraq)
singing
Abstract
يعد التنوع اللحني ركيزة اساسية في الغناء الريفي العراقي لما يحتويه من صفات ومميزات لها ابلغ الاثر في استعراض اساليب الاداء الغنائي وبما ينسجم مع طبيعة وبيئة التراث الشعبي
في الريف العراقي . من هنا؛ حاول الباحث دراسة التنوع اللحني في احد الاطوار الغنائية المهمة وهو "طور الصبي" كونة لون غنائي اكتشفته البنية العر اقية وبمستويات عالية من
الدقة الادائية المعبرة . وقد حاول الباحث دراسة هذا الموضوع من خلال طرح سؤال مشكلته المتمثلة بالآتي: ماهي اليات التنوع اللحني في طور الصبي. ومن ثم طرح اهمية البحث
والحاجة الية وصولا الى تحديد هدف البحث المتمثل بالاتي: الكشف على اليات التنوع اللحني في طور الصبي، ثم طرح الباحث اهم المصطلحات الواردة في موضوع الد راسة وهو
التنوع اللحني ليتم تحديده لغويا وفلسفيا واصطلاحيا ثم الولوج الى تحديد المصطلحات اجرائيا وبما يناسب مع اجراءات البحث. وتضمن الفصل الثاني: الاطار النظري مبحثين .
احدهما: مفهوم التنوع اللحني، والمبحث الثاني: غناء ريف العراق: دراسة في النشأ والتطور، وصولا الى الدراسات السابقة واهم الفقرات المهمة التي استنتجها الباحث تحت عنوان
ما اسفر عنة الاطار النظري . اما الفصل الثالث فقد تناول الباحث مجتمع البحث وعينته وبما يحقق هدف البحث ومتطلباته ناهيك عن استخدام منهجية البحث المتمثلة بالمنهج
الوصفي التحليلي وصولا الى اداة البحث التي يستطيع من خلالها الباحث تحيل عينة بحثه .
اما الفصل الرابع فقد توصل الباحث الى اهم النتائج المترتبة على تحليل العينة منها 1 - السلم الموسيقي : تشكل طور الصبي من مقام النهاوند الميلودي الذي يرفع الدرجة السادسة
من النهاوند الطبيعي في الصعود وارجاعها الى الوضع الطبيعي للنهاوند في حالة النزول . 2 - تشكل المدى اللحني من السابعة صغيرة . ثم بعد ذلك سعى الباحث الى تفسير النتائج تحت
عنوان الاستنتاجات والتي تضمنت بعض الفقرات منها على النحو الاتي :
1 – تتخذ القصيدة الشعرية لمقام الصبي منطلقا للتعبير الادائي المعبر عن روح البيئة الريفية .
2 – مسافة السابعة الصغيرة تمنح المؤدي القدرة على اداء طور الصبي بسهولة ويسر . وفي نهاية الفصل توصل الباحث الى اهم التوصيات المقترحات واهم المصادر والكتب التي
اعتمدها الباحث في هذه الدراسة.
في الريف العراقي . من هنا؛ حاول الباحث دراسة التنوع اللحني في احد الاطوار الغنائية المهمة وهو "طور الصبي" كونة لون غنائي اكتشفته البنية العر اقية وبمستويات عالية من
الدقة الادائية المعبرة . وقد حاول الباحث دراسة هذا الموضوع من خلال طرح سؤال مشكلته المتمثلة بالآتي: ماهي اليات التنوع اللحني في طور الصبي. ومن ثم طرح اهمية البحث
والحاجة الية وصولا الى تحديد هدف البحث المتمثل بالاتي: الكشف على اليات التنوع اللحني في طور الصبي، ثم طرح الباحث اهم المصطلحات الواردة في موضوع الد راسة وهو
التنوع اللحني ليتم تحديده لغويا وفلسفيا واصطلاحيا ثم الولوج الى تحديد المصطلحات اجرائيا وبما يناسب مع اجراءات البحث. وتضمن الفصل الثاني: الاطار النظري مبحثين .
احدهما: مفهوم التنوع اللحني، والمبحث الثاني: غناء ريف العراق: دراسة في النشأ والتطور، وصولا الى الدراسات السابقة واهم الفقرات المهمة التي استنتجها الباحث تحت عنوان
ما اسفر عنة الاطار النظري . اما الفصل الثالث فقد تناول الباحث مجتمع البحث وعينته وبما يحقق هدف البحث ومتطلباته ناهيك عن استخدام منهجية البحث المتمثلة بالمنهج
الوصفي التحليلي وصولا الى اداة البحث التي يستطيع من خلالها الباحث تحيل عينة بحثه .
اما الفصل الرابع فقد توصل الباحث الى اهم النتائج المترتبة على تحليل العينة منها 1 - السلم الموسيقي : تشكل طور الصبي من مقام النهاوند الميلودي الذي يرفع الدرجة السادسة
من النهاوند الطبيعي في الصعود وارجاعها الى الوضع الطبيعي للنهاوند في حالة النزول . 2 - تشكل المدى اللحني من السابعة صغيرة . ثم بعد ذلك سعى الباحث الى تفسير النتائج تحت
عنوان الاستنتاجات والتي تضمنت بعض الفقرات منها على النحو الاتي :
1 – تتخذ القصيدة الشعرية لمقام الصبي منطلقا للتعبير الادائي المعبر عن روح البيئة الريفية .
2 – مسافة السابعة الصغيرة تمنح المؤدي القدرة على اداء طور الصبي بسهولة ويسر . وفي نهاية الفصل توصل الباحث الى اهم التوصيات المقترحات واهم المصادر والكتب التي
اعتمدها الباحث في هذه الدراسة.
Keywords
(التنو ع، اللحن، الغناء، الموسيقى، الريف)