Abstract
Animation is one of the artistic productions that possess an extraordinary communicative and persuasive ability to influence the upbringing of children. It simulates their world with the diverse and different stories, characters, and ideas it conjures that shape and support the child’s behavior with behavioral, moral, and social information and ideas that affect their current and future upbringing alike. For this reason, international animation production companies, including the Walt Disney Company, which was founded in 1923 AD, created new methods in the year 2017 AD that set them apart from the rest of the companies through their drawings dubbed in Arabic that went beyond the humanitarian and humorous contents they carried to misleading contents It has soft and attractive capabilities by using images, colours, costumes and beloved characters to promote sex, violence, perversion, obscene verbal expressions and plastic symbols with hidden political meaning, exploiting children’s love for animation as the first gateway that opens the child’s horizons towards learning and fun, in addition to the absence of parental control in the company’s attempt to empty animation of its content. Its well-known cultural and humanitarian content, taking social and cultural change and the clash of ideas and civilizations as its excuse for replacing strange values and customs. From our Arab-Islamic society, even a prohibition leads to a defect in the child’s understanding of what is presented and spoils his imagination, especially since the child spends long hours watching cartoons, which led many Arab and foreign specialists to warn against these methods and confront them through many studies and research that confirm the existence of a direct relationship.
Keywords
children's drawings
persuasive appeals
Abstract
تعد الرسوم المتحركة من النتاجات الفنية التي تمتلك قدرة اتصالية وإقناعيه غير اعتيادية للتأثير في تنشئة الأطفال فهي تحاكي عالمهم بما تستحضره من قصص وشخصيات وافكار متنوعة ومختلفة تشكل وتدعم سلوك الطفل بمعلومات وافكار سلوكية واخلاقية واجتماعية تؤثر في تنشئتهم الحالية والمستقبلية على حد سواء ويسبب ذلك ابتدعت شركات انتاج الرسوم المتحركة العالمية ومنها شركة والت ديزني الامريكية التي تأسست 1923م ابتدعت أساليب جديدة في سنة 2017م تنفرد بها عن بقية الشركات من خلال رسوماتها المدبلجة باللغة العربية تجاوزت ما تحمله من مضامين انسانية وفكاهية الى مضامين مضللة لها قدرات ناعمة وجذابة باستخدام الصور والألوان والازياء والشخصيات المحبوبة للترويج للجنس والعنف والشذوذ والتعبيرات اللفظية البذيئة والرموز التشكيلية ذات المغزى السياسي المبطن مستغلة حب الأطفال للرسوم المتحركة بوصفها البوابة الأولى التي تفتح افاق الطفل نحو التعلم والمرح بالإضافة الى غياب رقابة الوالدين في محاولة للشركة الإفراغ الرسوم المتحركة من محتواها الثقافي والانساني المعروف متخذة من التغيير الاجتماعي والثقافي وصراع الافكار والحضارات حجة لها في احلال قيم وعادات غريبة عن مجتمعنا العربي الاسلامي وحتى محرمة تقود الى خلل في فهم الطفل لما يتم تقديمه وافساد مخيلته لاسيما ان الطفل يقضي ساعات طويلة لمشاهدة الكارتون ، مما حدى بالعديد من المتخصصين العرب والاجانب في التحذير من هذه الاساليب والتصدي لها عبر الكثير من الدراسات والبحوث التي تؤكد وجود علاقة مباشرة بين هذه الاساليب.
Keywords
رسوم الاطفال، الاستمالات الاقناعية، القوة الن