Abstract
Abstract:-
Reforming the nation's state is related to religion of God Almighty. So, no economics, no morals, no policy and no basic rights except the religion of God Almighty. The task of modern interpretation is to extract answers for all urgent questions. Through it, modern interpreter seeks to treat the problems of people according to the instructions and purposes of the religion; it is an explanation of Islamic solutions to problems that arise in human rights, because life is full of variables. So, in every era there are unforeseen incidents, and there is a changing and evolving circle of people's lives. The interpreter is guided by a reformist endeavor in explaining solutions based on religion and taken from the text of the Holy Qur'an.
Among these interpreters, is the Sheikh Mughniyeh,(may God have mercy on him). Sheikh Mahmud Mughniyeh is one of the First scholars of Shia s who confirmed for reforming the Seminaries. He did his best in this regard. The idea of using new methods to spread religion and Islamic democracy always occupied a large area of his thinking. He has reached that life changes and Islam is able to adapt to accept some emerging issues in the modern era and disagree with others.
Sheikh Mughniyeh believed that the Seminary (Hawza) books , of that time ,were one-dimensional, and did not care about other societal sciences, and do not pay attention for development of sciences such as Psychology, Sociology, Politics and Economics. Since these sciences raised serious questions about mortal values and principles of the faith, Sheikh Mughniyeh took a critical position regarding the existing situation. He believed that students of religious sciences must be familiar with contemporary sciences. Despite, Sheikh Mughniyeh believes that the Shiites are owners of valuable scientific treasures to be able to apply with the requires of era and this is the dynamical fiqh among Shiites.
Reforming the nation's state is related to religion of God Almighty. So, no economics, no morals, no policy and no basic rights except the religion of God Almighty. The task of modern interpretation is to extract answers for all urgent questions. Through it, modern interpreter seeks to treat the problems of people according to the instructions and purposes of the religion; it is an explanation of Islamic solutions to problems that arise in human rights, because life is full of variables. So, in every era there are unforeseen incidents, and there is a changing and evolving circle of people's lives. The interpreter is guided by a reformist endeavor in explaining solutions based on religion and taken from the text of the Holy Qur'an.
Among these interpreters, is the Sheikh Mughniyeh,(may God have mercy on him). Sheikh Mahmud Mughniyeh is one of the First scholars of Shia s who confirmed for reforming the Seminaries. He did his best in this regard. The idea of using new methods to spread religion and Islamic democracy always occupied a large area of his thinking. He has reached that life changes and Islam is able to adapt to accept some emerging issues in the modern era and disagree with others.
Sheikh Mughniyeh believed that the Seminary (Hawza) books , of that time ,were one-dimensional, and did not care about other societal sciences, and do not pay attention for development of sciences such as Psychology, Sociology, Politics and Economics. Since these sciences raised serious questions about mortal values and principles of the faith, Sheikh Mughniyeh took a critical position regarding the existing situation. He believed that students of religious sciences must be familiar with contemporary sciences. Despite, Sheikh Mughniyeh believes that the Shiites are owners of valuable scientific treasures to be able to apply with the requires of era and this is the dynamical fiqh among Shiites.
Keywords
interpretation of al-Kashif
Islamic solutions
legal dimension
Mohammad Jawad Mughniyeh
Seminaries.
Shiites
women's rights
Abstract
الملخص:-
ان إصلاح حال الأمة يرتبط بدين الله -عز وجل-، فلا اقتصاد، ولا اخلاق ولا سياسة، ولا حقوق اساسية إلا بدين الله، والتفسير العصري مهمته استخراج جواب كل الاسئلة الطارئة من خلاله يسعى المفسر العصري في معالجة مشاكل الناس وفق تعاليم الدين ومقاصده، وهو تبيين الحلول الإسلامية للمشاكل التي تطرأ في حياة البشر، ذلك أن الحياة مليئة بالمتغيرات، ففي كل عصر توجد حوادث طارئة، وتوجد دائرة من دوائر حياة الناس المتقلبة المتطورة. فالمفسر العصري يتوجه بمسعى اصلاحي في بيان الحلول المتكأة على الدين والمأخذوه من نص القرآن الشريف.
ومن هؤلاء المفسرين الشيخ مغنية رحمه الله، كان الشيخ محمدجواد مغنية من اوائل العلماء الشيعة الذين اكدوا على ضرورة إصلاح الحوزات العلمية، بذل مجهودا في هذا الصدد، ولطالما فكرة استخدام أساليب جديدة لنشر الدين والديمقراطية الإسلامية كانت تحتل مساحة كبيرة من تفكيره. وقد توصل إلى أن الحياة تتغير وأن الإسلام بامكانه التاقلم وتقبل بعض القضايا المستجدة في العصر الحديث ويتنافر مع البعض الأخر.
وكان الشيخ مغنية يعتقد أن الكتب الحوزوية في تلك الحقبة من الزمن، وللاسف الشديد أحادية البعد ولا تهتم بالعلوم الأخرى الموجودة في المجتمع و لا تعير اهتماما لتطور العلوم مثل علم النفس، وعلم الاجتماع، و السياسة والاقتصاد بما ان هذه العلوم كان تثير تساؤلات جدية حول القيم المعنوية ومباديء العقيدة، فكان الشيخ مغنية يقف منها موقف الناقد إزاء الوضع الموجود، إذ أنه كان يرى أنّ طلبة العلوم الدينية لابدّ وأن يطّلعوا على علوم العصر، ورغم ذلك فإن الشيخ مغنية يعتقد بأن الشيعة أصحاب كنوز علمية ثمينة بحيث تمكنهم من التطبيق مع متطلبات العصر، وهذا هو الفقه الديناميكي عند الشيعة.
ان إصلاح حال الأمة يرتبط بدين الله -عز وجل-، فلا اقتصاد، ولا اخلاق ولا سياسة، ولا حقوق اساسية إلا بدين الله، والتفسير العصري مهمته استخراج جواب كل الاسئلة الطارئة من خلاله يسعى المفسر العصري في معالجة مشاكل الناس وفق تعاليم الدين ومقاصده، وهو تبيين الحلول الإسلامية للمشاكل التي تطرأ في حياة البشر، ذلك أن الحياة مليئة بالمتغيرات، ففي كل عصر توجد حوادث طارئة، وتوجد دائرة من دوائر حياة الناس المتقلبة المتطورة. فالمفسر العصري يتوجه بمسعى اصلاحي في بيان الحلول المتكأة على الدين والمأخذوه من نص القرآن الشريف.
ومن هؤلاء المفسرين الشيخ مغنية رحمه الله، كان الشيخ محمدجواد مغنية من اوائل العلماء الشيعة الذين اكدوا على ضرورة إصلاح الحوزات العلمية، بذل مجهودا في هذا الصدد، ولطالما فكرة استخدام أساليب جديدة لنشر الدين والديمقراطية الإسلامية كانت تحتل مساحة كبيرة من تفكيره. وقد توصل إلى أن الحياة تتغير وأن الإسلام بامكانه التاقلم وتقبل بعض القضايا المستجدة في العصر الحديث ويتنافر مع البعض الأخر.
وكان الشيخ مغنية يعتقد أن الكتب الحوزوية في تلك الحقبة من الزمن، وللاسف الشديد أحادية البعد ولا تهتم بالعلوم الأخرى الموجودة في المجتمع و لا تعير اهتماما لتطور العلوم مثل علم النفس، وعلم الاجتماع، و السياسة والاقتصاد بما ان هذه العلوم كان تثير تساؤلات جدية حول القيم المعنوية ومباديء العقيدة، فكان الشيخ مغنية يقف منها موقف الناقد إزاء الوضع الموجود، إذ أنه كان يرى أنّ طلبة العلوم الدينية لابدّ وأن يطّلعوا على علوم العصر، ورغم ذلك فإن الشيخ مغنية يعتقد بأن الشيعة أصحاب كنوز علمية ثمينة بحيث تمكنهم من التطبيق مع متطلبات العصر، وهذا هو الفقه الديناميكي عند الشيعة.
Keywords
محمد جواد مغنية، الشيعة، تفسير الكاشف، البعد الحقوقي، حقوق المرأة، الحلول الإسلامية، الحوزات العلمية.