Abstract
Dialect constitutes an ecosystem in all languages that is by nature part of a broader and comprehensive
environment that includes several dialects, each of which has its own distinct characteristics,
and all of them are linked by a group of linguistic phenomena that facilitate the communication
of members of these environments with each other and the understanding of what may take
place from speech, which is the term Its name ((language)) is the relationship between language
and dialect is the relationship between the general and the specific, as it has been proven, and in
light of the above, the research has dealt with an original scientific view of issues presented in the
course of the research, including:
1. The view of Arab scholars to different forms of dialects.
2. Demonstrate the dialectical characteristics in the same linguistic environment..
3. The view of Arabic scholars (old and modern) on dialectal images.
4. The research revealed the difficulty of setting the dialectical limits in the same linguistic domain,
if there are many.
From here we can say that the interest in the dialectic lesson on the part of the Arabs stands the
auditor’s position at the beginning of the study of modern dialects that appeared at the hands of the
Orientalists who came to the Arab world to research its conditions and culture, and most of these
studies were modest based on collecting the material and studying it in a traditional way.
environment that includes several dialects, each of which has its own distinct characteristics,
and all of them are linked by a group of linguistic phenomena that facilitate the communication
of members of these environments with each other and the understanding of what may take
place from speech, which is the term Its name ((language)) is the relationship between language
and dialect is the relationship between the general and the specific, as it has been proven, and in
light of the above, the research has dealt with an original scientific view of issues presented in the
course of the research, including:
1. The view of Arab scholars to different forms of dialects.
2. Demonstrate the dialectical characteristics in the same linguistic environment..
3. The view of Arabic scholars (old and modern) on dialectal images.
4. The research revealed the difficulty of setting the dialectical limits in the same linguistic domain,
if there are many.
From here we can say that the interest in the dialectic lesson on the part of the Arabs stands the
auditor’s position at the beginning of the study of modern dialects that appeared at the hands of the
Orientalists who came to the Arab world to research its conditions and culture, and most of these
studies were modest based on collecting the material and studying it in a traditional way.
Abstract
تُشكل اللهجة في سائر اللغات منظومة بيئية وهي بطبيعتها جزء من بيئة أوسع وأشمل تضم عدة لهجات
، بما تنماز بها من خصائص، ويربط بينها جميعًا مجموعة من الظواهر اللغوية التي تُيّسِرُ اتصال بعض أفراد
هذه البيئات ببعض، وفَهْمَ ما قد يدور من حديث بينهم، فاصطلح على تسميتها )اللغة(، فالعلاقة بين
اللغة واللهجة علاقة بين العام والخاصّ كما ثبت، بما ضمه هذا البحث من عدة مسائل منها:
1. نظرة علماء العربية الى اللهجات بصورها المختلفة وأحكامها.
2. إظهار الصفات اللهجية في البيئة اللغوية الواحدة، وعدِّها مصدر إثراء لغوي واسع .
3. التأصيل العلمي للظواهر اللهجية قديمًا وحديثًا وتطبيقاته العصرية .
4. أظهر البحث صعوبة وضع الحدود اللهجية في المجال اللغوي الواحد إذا تعددت.
ثم إنّ عنايةَ العرب بالدرس اللهجي من جانب يقف موقف المدقق في بداية دراسة اللهجات الحديثة
التي ظهرت على يد المستشرقين الذين قَدِموا إلى الوطن العربي للبحث في أحواله وثقافته، وكانت معظم
تلك الدراسات متواضعة تقوم على جمع المادة ودراستها بطريقة تقليدية .
، بما تنماز بها من خصائص، ويربط بينها جميعًا مجموعة من الظواهر اللغوية التي تُيّسِرُ اتصال بعض أفراد
هذه البيئات ببعض، وفَهْمَ ما قد يدور من حديث بينهم، فاصطلح على تسميتها )اللغة(، فالعلاقة بين
اللغة واللهجة علاقة بين العام والخاصّ كما ثبت، بما ضمه هذا البحث من عدة مسائل منها:
1. نظرة علماء العربية الى اللهجات بصورها المختلفة وأحكامها.
2. إظهار الصفات اللهجية في البيئة اللغوية الواحدة، وعدِّها مصدر إثراء لغوي واسع .
3. التأصيل العلمي للظواهر اللهجية قديمًا وحديثًا وتطبيقاته العصرية .
4. أظهر البحث صعوبة وضع الحدود اللهجية في المجال اللغوي الواحد إذا تعددت.
ثم إنّ عنايةَ العرب بالدرس اللهجي من جانب يقف موقف المدقق في بداية دراسة اللهجات الحديثة
التي ظهرت على يد المستشرقين الذين قَدِموا إلى الوطن العربي للبحث في أحواله وثقافته، وكانت معظم
تلك الدراسات متواضعة تقوم على جمع المادة ودراستها بطريقة تقليدية .