Abstract
The criteria of coherence and harmony are important in textual studies because of their characteristic of formal and semantic cohesion of the text, but these two criteria may be incapable of defining the boundaries between what is text or what is not, so other criteria must be introduced in order for the text to be complete and for it to be coherent in use, and these criteria are called Pragmatics that is the basis of the job, Communication between transmitter and receiver. I chose two criteria: position, care, and attitude, which depends on the external, linguistic, and emotional context, and the context of the situation, cultural, and social, and the media standard, which is based on linguistic and non-linguistic factors by deviating from the norm and ambiguity in the text to achieve media efficiency, which took a wide space according to the mind of the recipient at a time. It is clear and sometimes breaks the horizon
Receiving something that raises amazement and strangeness. He also use words whose meaning differs from the ordinal pattern according to the standard of pragmatics that abounded in Mahyar’s poetry, Al-Daylami, which is distributed in its linguistic use between parts of the text in terms of acceptance and the intention that is achieved It has textual coherence.
Receiving something that raises amazement and strangeness. He also use words whose meaning differs from the ordinal pattern according to the standard of pragmatics that abounded in Mahyar’s poetry, Al-Daylami, which is distributed in its linguistic use between parts of the text in terms of acceptance and the intention that is achieved It has textual coherence.
Keywords
Keywords: Maqamiyya
Mahyar Al-Dailami
media
Abstract
إن لمعياري السَّبك والانسجام أهمية في الدراسات النصية لما لهما من سمة تماسك النَّص الشكليّ والدلاليّ، ولكن قد يكون هذان المعياران عاجزين عن الحدود الفاصلة بين ما هو نص أو غير ذلك، لذا وجب إدخال معايير أخرى ليكتمل النَّص، وليكون متماسكًا في الاستعمال، ويُطلق على هذه المعايير التداولية التي تكون أساسًا لوظيفة التواصل بين الباث والمتلقي، وقد وقع اختياري على معيارين هما المقامية ( لرعاية الموقف) الذي يعتمد على السياق الخارجي واللغوي والعاطفي وسياق الموقف والثقافي والاجتماعي، ومعيار الإعلامية الذي يقوم على العوامل اللغوية وغير اللغوية عن طريق الخروج عن المألوف والغموض في النَّص لتحقيق الكفاية الإعلامية، التي أخذت مجالا واسعا بحسب ذهن المتلقي, فتارة تكون واضحة وتارة تكسر أفق التلقي بما يثير الاندهاش والغرابة، كما أنه استعمل الألفاظ التي تختلف دلالتها عن النمط الترتيبي على وفق معيار التداولية الذي كثر في شعر مهيار الديلمي, الذي جاء موزعا في استعماله اللغوي بين أجزاء النص من حيث القبول والقصد الذي يتم به الترابط النصي.
Keywords
الكلمات المفتاحيّة: المقامية ، الإعلامية، مهيار الدّيلمي